HABIT HACK: STAND YOUR GROUND

(Scroll down for English)

Varje tisdag delar jag med mig av en Habit Hack. Det är olika knep som jag använder mig utav både hos mig själv och med mina klienter för att underlätta förändringar i våra beteenden. I mitt jobb gäller det förstås oftast hälsa vilket involverar allt ifrån träning, sömn, kost, stress och vardagspussel. Men hacksen kan såklart tillämpas till allt möjligt.

Habit Hack: Stå på dig.

Kommer ni ihåg den där reklamen för IQ där en grupp kollegor sitter och fikar och en av kollegorna tackar nej till en kaka varpå alla andra börjar hetsa hen att äta kakan, följt av en text som säger något i stil med “Tänk om vi hetsade lika mycket om annat som vi gör om alkohol”. Inte? Kanske bara är jag då..

Hur som helst, alla som nån gång försökt förbättra sina matvanor vet att folk faktiskt visst hetsar så där mycket om kakor och allt annat onyttigt! Av någon orimlig anledning tycker folk att man har rätt att kritisera nyttiga matvanor och folk tar sig även friheten att tjata på en att äta något man inte vill. Oavsett anledningen till detta konstiga beteende så är det jobbigt. Det kanske är jobbigt att tacka nej redan från start och det är definitivt ännu jobbigare att tacka nej 15 gånger till. Vissa av oss är starkare än andra men jag vet själv att jag flera gånger gett vika antingen för att jag inte orkar med tjatet eller för att de lyckats nöta ner min självdisciplin. Ibland händer det till och med att jag äter bara för att jag vet att tjatet kommer komma och jag vill typ visa att jag inte alls är så strikt som de kanske trott. Vilket jag heller inte är men jag kanske inte var sugen på en kaka just idag! Knäppt, jag vet men nån beteendevetare kan säkert förklara varför jag gör som jag gör. Ja, ni kanske känner av hur frustrerad jag blir i den här frågan, haha.

Ofta handlar kritiken och tjatet inte om dig utan det ligger hos kritikerna själva.
– De kan känna sig dömda. Om du äter det du tycker är nyttigt så tycker du “förmodligen” att det som de äter är onyttigt.
– De kan få dåligt samvete över att de tycker att de borde göra detsamma men de inte orkar men de vet ändå och det är jobbigt att se dig göra det.
– De kan tycka att det är besvärligt att du äter annorlunda för matlagningen blir knepigare och det vore lättare för “alla” om du bara åt som “alla”.

Men Du har precis lika mycket rätt att äta såsom Du vill äta som De har rätt att äta såsom De vill äta. Som bekant kan du inte förändra andra utan du måste utgå ifrån dig själv. Om du är konsekvent kommer folk förr eller senare vänja sig vid det. Det är lättare sagt än gjort men denna veckas hack är att stå på dig så kommer tjatet till slut ta slut.

Kom ihåg att du inte är ensam utan vi är sååå många som utsätts för det här varje dag. Det blir ju lite lättare när vi vet att vi är fler 🙂

Jag hoppas att denna hack gör det lättare för dig att stå på dig och hålla fast vid dina hälsosamma vanor. Kramis!

 

Fler Habit hacks:
HABIT HACK: Wait for 15 minutes
HABIT HACK: 3 hacks to stay fit during your holiday
HABIT HACK: Keep track to stay on track 
HABIT HACK: Find your loopholes
HABIT HACK: Stressed? Take a brain brake
HABIT HACK: Get an accountability partner
HABIT HACK: Skip the boring
HABIT HACK: Out of sight, out of mind
HABIT HACK: Mind your own business

Every Tuesday I share a Habit Hack. They are tricks I use in my personal life an with my PT-clients to make it easier for us to make changes in our everyday life. In my work it mostly revolves around health, meaning exercise, nutrition, sleep and stress. But the hacks can of course be used in any aspect of your life.

Habit Hack: Stand your ground.

There was this TV-commercial in Sweden some time ago where a group of people are having a fika (google it) and one person doesn’t want a cookie and the others start to egg this person to take a cookie. Then a text pops up that says something like ”Imagen if we egged about everything as much as we do about alcohol”.

Well, anyone who has ever tried to improve their eating habits knows that people do egg that much about cookies and anything else that is preserved as unhealthy! For some unreasonable reason people think they have the right to criticize healthy eating habits and they even take the liberty to nag on you to eat something you don’t want. Regardless of the reason to this weird behavior it is very unpleasant. It’s hard enough to say no fram the start and it’s definitely hard to keep saying no 15 more times. Some of us are stronger than others but I know that at least I’ve given in just to stop the nagging or because I ran out of self-control. Sometimes I even eat stuff just avoid the nagging and to sort of proof that I don’t deprive myself of anything. Which I don’t do but maybe I didn’t want a cookie that particular day! Nuts, I know but some behavioral expert can probably explain why I do what I do. Ok, so you can probably sense how frustrated I get by this problem, haha. 

Often the criticism and nagging isn’t about you but rather about the person criticizing.
– They can feel judged. If you’re eating what you think is healthy you ”probably” think what they’re eating is unhealthy.
– They can get frustrated by the fact that they  can’t bring themselves to make the same changes you have but your presens reminds them of the fact that they should.
– They can be annoyed because it’s inconvenient that you eat different. It would be easier for them if you just ate what everyone else eats. 

But You have just as much right to eat what You want to eat as they have to eat what they want. As familiar we can’t change others but inly ourselves. So, if you’re consistent in you choose of food people will, sooner or later adjust. It is much easier said than done but this weeks hack is to just stand you ground and the nagging will eventually stop. 

Remember that you are not alone in this cause there are sooo many of us that go through this every day. I find that it is easier to manage when you know you’re not alone 🙂

I hope this hack makes it easier for you to stand your ground and stick to your healthy habits. Love!

 

More Habit hacks:
HABIT HACK: Wait for 15 minutes
HABIT HACK: 3 hacks to stay fit during your holiday
HABIT HACK: Keep track to stay on track 
HABIT HACK: Find your loopholes
HABIT HACK: Stressed? Take a brain brake
HABIT HACK: Get an accountability partner
HABIT HACK: Skip the boring
HABIT HACK: Out of sight, out of mind
HABIT HACK: Mind your own business

RED

 

(Scroll down for English)

Hej måndag! Idag har jag varit ultraproduktiv och det känns så jäkla bra. Startade dagen med att träffa några PT-kunder på förmiddagen, sen käkade jag lunch och nollade min mail – fattar ni att jag nollade den?! Det händer liksom inte. Sen kontaktade jag lite folk och samarbetspartners inför Happier Summer Bootcamp (några platser kvar HÄR) och byggde ihop ett TRX-pass inför imorgon och testtränade det. Efter träningen tog jag en lång bastu följt av en lång dusch. Nu har vi precis käkat middag och jag ska typ sova direkt. Är helt slut, haha. Men det är så skönt att få mycket gjort på måndagar, en rivstart på veckan helt enkelt 🙂 Hur tycker ni om att starta veckan? Har ni haft en bra måndag?

Hello Monday! Today I’ve been super productive and it feel so good. Started the day with some PT-clients, had lunch, I zeroed my inbox – you get it? Zero! That never happens. Then I contacted a bunch of people and partners about the Happier Summer Bootcamp (a couple of spots left HERE) and then I put together a TRX workout for my class tomorrow and test trained it. After my workout I took a long break in the sauna followed by a long shower. Now we’ve just finished dinner and I’m gonna go to bed right away. I’m exhausted, haha. But it feels so good to get so much done on Mondays 🙂 How do you like to start your week? Have you had a great Monday? 

MIDSUMMER DREAM

 

(Scroll down for English)

Åh vi har haft en helt fantastisk midsommar. Bilderna får tala för sig själva men det har varit en underbar helg med vänner, sol, skärgård och snaps. Precis som sig bör 🙂

Oh, we’ve had the most amazing midsummer. I’ll let the pictures speak for themselves but we’ve had such a lovely weekend together with friends, sun, archipelago and snaps. Just how it’s suposed to be 🙂

MIDSUMMER MORNING WORKOUT

 

(Scroll down for English)

Det är midsommar och solen skiner över Kalvholmen! Vaknade upp runt 9 och gick ner till vattnet där David redan hade satt igång ett träningspass så jag hoppade in och sen joinade folk allt eftersom de vaknade. Riktigt härligt att ha träningen gjord så tidigt och på nån annans initiativ, haha. Vi körde ett enkelt cirkelpass och 5 pers fick plats på en relativt liten brygga. Avslutade med att göra chins tills man inte orkade mer. Jag fick lite hjälp på upp-vägen men höll emot själv excentriskt.

SNABB CIRKELTRÄNING

45 sekunder i varje övning
10 sekunder vila mellan övningar
Upprepa 3-5 gånger

Knäböj
Knäböjshopp
Commandoplanka
Abbikes
Crunches
Heal touches
Burpees

Efter passet hoppade alla ner i havet för att svalka sig men det var så jäkla kallt att de kom upp direkt. Jag skippade badet, badkruka som jag är. Nu sitter vi på bryggan och solar och käkar frukost. Runt 14 tiden kommer resten av gästerna.

Det kommer bli en bra midsommar.

It is midsummer and the sun is shining on Kalvholmen! Woke up around nine and walked down to the water where I found David working so I joined in and so did the rest as they woke up. It feels so nice to have he training done for the day. We did a simple circuit and finished with some chin-ups. Gustav helped me on the way up and I lowered myself slowly to get the eccentric training. 

CIRCUIT TRAINING

45 seconds on each exercise
10 second rest between exercises
Repeat 3-5 times

Squats
Air squats
Commando plank
Ab bikes
Crunches
Heal touches

After the workout everyone jumped in the water to cool down but it was so cold so they came up right away. I didn’t even get in. I hate to be cold, haha. Now where just sitting in the sun having breakfast. The rest of the party arrives around 2 pm. 

It’s gonna be a wonderful midsummer. 

SUMMER FEELINGS

 

(Scroll down for English)

Hej soliga onsdag! Hur härligt är det inte att solen skiner varje dag? 🙂 Igår träffade jag gänget för att planera det sista inför midsommarhelgen över en öl. Jag skippade dock ölen för jag var SÅ trött och hade världens huvudvärk. En kollega nämnde gräspollen och det kan mycket väl vara det asså. Jag klarat mig ganska bra från pollenallergin i år, förmodligen tack vare Teresas rekommendationer som jag skrev ett utförligt inlägg om HÄR, men nu tror jag tyvärr att det kommit ifatt mig. Hursomhelst, jag är så taggad inför midsommar! Idag ska vi handla massa alla grejer och all mat och sen åker vi ut till ön imorgon bitti för att fixa med allt. Vi är några stycken som ska köra vegansk midsommar så jag ska äntligen få prova vegan-sill och allt sånt som jag inte orkat ta tag i själv tidigare. Kommer bli så jäkla kul! Vad har ni för midsommarplaner? Ska ni hitta på något mysigt?

Hello sunny Sunday! How amazing isn’t it that the sun is shining over us every day? 🙂 Yesterday I met up with the guys to plan the last details on midsummer. Im so so excited about it! Today we’re gonna buy all the stuff and food we need and tomorrow morning we take the boat to the island to prepare everything. Three of us are gonna go full vegan for midsummer so I’m finally getting to try lots of the vegan substitutes that I haven’t had the energy to make for myself before. It’s gonna be so much fun! What are you’re plans for midsummer? Doing anything fun? 

HABIT HACK: WAIT FOR 15 MINUTES

 

(Scroll down for English)

Varje tisdag delar jag med mig av en Habit Hack. Det är olika knep som jag använder mig utav både hos mig själv och med mina klienter för att underlätta förändringar i våra beteenden. I mitt jobb gäller det förstås oftast hälsa vilket involverar allt ifrån träning, sömn, kost, stress och vardagspussel. Men hacksen kan såklart tillämpas till allt möjligt.

Habit Hack: Vänta i 15 minuter.

Den här veckan kommer en av mina favorit-hacks. Kort, konkret och supersimpel!

När vi jobbar in nya goda vanor, eller jobbar bort dåliga vanor, möts vi hela tiden av frestelser. Det kan vara allt från att frestas till att äta godis till att frestas att stanna i sängen istället för att träna. Trot eller ej men våra cravings dämpas faktiskt om vi aktivt distraherar oss och väntar med att tillfredsställa dem och ibland glömmer vi till och med bort dem helt. Så en strategi som jag använder mig av mycket är denna, att vänta i 15 minuter.

“Om jag fortfarande är sugen om 15 minuter så får jag äta det.”
“Jag går upp nu men om jag fortfarande är lika trött om 15 minuter så kan jag lägga mig igen.”

Genom att tänka på det här sättet så förbjuder du dig ingenting men du har en större chans att hålla dina nya goda rutiner. Hoppas denna ofattbart enkla hack hjälper dig lika mycket som den hjälpt mig 🙂 Puss och kram!

 

 

Fler Habit hacks:
HABIT HACK: 3 hacks to stay fit during your holiday
HABIT HACK: Keep track to stay on track 
HABIT HACK: Find your loopholes
HABIT HACK: Stressed? Take a brain brake
HABIT HACK: Get an accountability partner
HABIT HACK: Skip the boring
HABIT HACK: Out of sight, out of mind
HABIT HACK: Mind your own business

Every Tuesday I share a Habit Hack. They are tricks I use in my personal life an with my PT-clients to make it easier for us to make changes in our everyday life. In my work it mostly revolves around health, meaning exercise, nutrition, sleep and stress. But the hacks can of course be used in any aspect of your life.

Habit Hack: Wait 15 minutes.

This weeks hack is one of my personal favourites. Short, concrete and super simple!

When we’re working on a new good habit, or getting rid of a bad one, we struggle with different temptations all the time. It can be anything from eating candy to stay in bed instead of getting up early for a workout. Believe it or not but our cravings actually subside is we actively distract ourselves and wait. Sometimes we even forget the urge all together. So a strategy I use a lot is this one, wait for 15 minutes. 

“If I’m still craving that candy bar in 15 minutes I can eat it.”
“I’ll get up now and if I’m still tired in 15 minutes I can go back to bed.”

By thinking this way you don’t deprive yourself of anything but you still have a much better chance to stick to your new habits. I hope this increadibly simple hack helpes you as much as it has helped me 🙂 Love!

 

More Habit hacks:
HABIT HACK: 3 hacks to stay fit during your holiday
HABIT HACK: Keep track to stay on track 
HABIT HACK: Find your loopholes
HABIT HACK: Stressed? Take a brain brake
HABIT HACK: Get an accountability partner
HABIT HACK: Skip the boring
HABIT HACK: Out of sight, out of mind
HABIT HACK: Mind your own business