HELLO SYDNEY

(Scroll down for English) 

 

Nu är vi äntligen i Sydney! Det har varit helt galet mycket att göra och jag vet att det inte är en ursäkt men det är en anledning till att ni inte uppdaterats lika mycket som jag hade velat. Sist vi hördes var i torsdags och gissa vad! På fredag morgon tog jag mitt körkort! 😀 Gissa om jag är överlycklig! Efter de två första uppkörningarna började jag tro att det inte skulle gå (inte innan Sydney i alla fall) men tredje gången gillt 🙂

Nu har vi precis landat och ätit frukost på stan. Jag sitter och laddar upp min andra Youtube-video medan Gustav letar boende åt oss. Har ni kikat på min första video? Om inte, kan ni göra det genom att klicka HÄR och lämna gärna en kommentar med ris eller ros eller bara ett litet hej 🙂 Jag kommer ladda upp videos varje dag här bortifrån. Ibland blir det turistande, ibland vloggar och ibland bara löst snack. Nu är andra videon uppe och vi ska gå på vår första visning! Puss och kram <3

We’re finally in Sydney! It’s been crazy busy this week and I know it’s not an excuse but it is the reason to why I haven’t updated you guys as much as I would’ve wanted to. Last you heard from me was on Thursday and guess what! On Friday morning I got my drivers license! 😀 I’m so happy! After the two driving tests that I failed I was starting to think I wouldn’t be able to do it (at least not before Sydney) but third time IS a charm 🙂

Now we’ve just landed and had breakfast in the city. I’m uploading my second Youtube-video while Gustav is looking for a place to stay for us. Have you watched my first video? If not, you can see it by clicking HERE and please leave a comment letting me know whats good and what can be better or just a quick hello 🙂 I’m gonna be posting new videos everyday from here. Sometimes touristing, sometimes vlogs and sometimes it’s just be me talking about random topics. Now the second video is done uploading so we’re gonna go have a look at a possible apartment for us! Lots of love <3

GHOST

cristina castillo(Scroll down for English)

 

Förlåt mig för att jag ghostat helt senaste veckan 🙁 Jag har haft fullt upp inför flytten, med körkortet (som jag för övrigt kuggat 2 gånger på 2 dagar, tredje gången gillt, eller hu var det?) och på det så valde min dator att ta semester. Nu är datorn tillbaka och jag med, inget annat är klart men det är vad det är, haha. Jo, min älsklingar, nu inför flytten så kommer jag äntligen att ta tag i min YouTube-kanal! Woho! Som jag längtat och jag är så taggad . Älskar att filma och redigera videos och det känns verkligen som att ni får mer av mig i videoformat där jag faktiskt kan prata med er istället för att skriva. Bloggen kommer förstås alltid vara min lilla bebis, of course <3 men den kommer vara mer fokuserad på träning, kost och hälsa medan YouTube kommer vara mer vardag och personligt. Ni kommer få hänga med på allt jag gör i Sydney och lite random utmaningar och så. Det kommer bli superroligt!

Det här med utmaningar. Varje vecka kommer jag att ha en utmaning, det kan vara allt mellan himmel och jord och jag behöver ER hjälp för att komma på utmaningar. Jag vill till exempel gå upp tidigt och se solnedgången varje dag i en vecka, vlogga varje dag i en vecka, prova nytt lunchställe varje dag i en vecka, a ni fattar. Snälla snälla ni, ge mig fler utmaningar!

Vi ses på YouTube snaaart!

I’m so sorry for ghosting the past week 🙁 I’ve had so much to do with the move, my drivers license (Which I failed on twice already, but third time’s a charm, right?) and on top of that my laptop chose to go on holiday. The laptop is back now and so am I, nothing else is done tho but it is what it is, haha. My darlings, now with the move to Sydney closing in I’m finally starting my YouTube channel! Woho! I’m superduper excited about this! I love filming and editing videos and it really feels like you’r gonna get more of me in video where I can actually talk to you guys instead of just t in writing and pictures. The blog will always be my little baby, of course <3 but it’ll be more focused on training, nutrition and health while the YouTube channel will be more everyday life and personal. You’ll get to come with me to all the things I’m gonna be up to in Sydney and I’ll be doing some random challenges and other random stuff. It’s gonne be so much fun! 

About the challenges. Every week I’m gonna do a new challenge that can be about literally anything and I need YOUR help to come up with new challenges. For example I want to get up every morning for a week to see the sunrise, vlog everyday for a week, try a new lunch reastaurant everyday for a week, you get it. Please, pretty please, give me more challenges! 

See you on YouTube very soon! 

HABIT HACK: BE FREE

cristina castillo

(Scroll down for English)

Varje tisdag delar jag med mig av en Habit Hack. Det är olika knep som jag använder mig utav både hos mig själv och med mina klienter för att underlätta förändringar i våra beteenden. I mitt jobb gäller det förstås oftast hälsa vilket involverar allt ifrån träning, sömn, kost, stress och vardagspussel. Men hacksen kan såklart tillämpas till allt möjligt.

Habit hack: Befria dig själv från dina laster.

Har ni också försökt sluta med någonting bara för att mötas av din inre djävul som helt plötsligt BARA vill ha just det du nyss bestämt dig för att sluta med? Fattar man ens vad jag menar med den meningen? Ett exempel: Förut hade jag en ovana att äta yogurtdoppade cashewnötter (mm, naturgodis det är ju typ hälsosamt – eller inte) på vägen hem från jobbet. När jag väl märkte att det här förekom i stort sett varenda dag bestämde jag mig för att förbjuda dem helt. Kan jag inte äta det i lagom mängd så får jag vara utan! Helt plötsligt kan jag seriöst inte tänka på något annat än dessa små vita sockerdoppade nötter. Men bara idag, jag är ju faktiskt trött. Bara idag, jag har ju faktiskt inte ätit på två dagar. Bara idag, min lunch var faktiskt lite för lite. Voila, det var sockernötter till förmiddagsmellis, efter lunch och på vägen hem.

Det kanske bara är jag som revoltar såhär mot mig själv men ifall att det finns någon där ute som lider av samma OCD-beteende så har jag en lösning:

Istället för att förbjuda yoghurtdoppade cashewnötter så befria dig från dom!

Numera ser jag mig som fri från nötternafri från kött och fri från vardagsgodiset. Det är betydligt mycket lättare för mig att avstå från mina laster bara genom att omformulera det. Som att jag lyckats slå mig fri helt enkelt och det är mycket roligare att vara fri än att vara förbjuden, eller hur?

Jag hoppas att veckans hack hjälper er att bli fria från era laster.

Puss & kram ♡

Flera Habit hacks:
HABIT HACK: Slow is smooth
HABIT HACK: Raise the bar
HABIT HACK: Stop on top

Every Tuesday I share a Habit Hack. They are tricks I use in my personal life an with my PT-clients to make it easier for us to make changes in our everyday life. In my work it mostly revolves around health, meaning exercise, nutrition, sleep and stress. But the hacks can of course be used in any aspect of your life.

Habit hack: Be free.

Have you also tried to stop with something just to have your inner demons remind you of how much you need that specific thing? Is that sentence even readable? (Is readable even a word?) For example: I used to have a habit of buying yogurt dipped cashews on my was home from work. When I noticed that this was happening every single day I decided to forbid them all together. If I can’t eat them with modification then I can’t eat them at all! All of a sudden I was seriously thinking of those sugar drenched nuts all the time. And making excuses to why I could have them. “Just today, it’s been such a long day” or “But I’ve been so good now for two days, I deserve a break” and so on.

Maybe it’s just me who rebels against my own rules like this but if there’s someone else out there with the same OCD-like behavior, here is the solution:

Instead of forbidding them, free yourself from them!

Now I consider myself free from the nuts, free from meat, free from workday-candy. It’s so much easier to abstain from something just by reframing it. It’s as if I freed myself from it. And it’s much more fun to be free then to be forbidden, right?

I hope this weeks hack helps free you from your burdens.

Lots of love ♡

More Habit hacks:
HABIT HACK: Slow is smooth
HABIT HACK: Raise the bar
HABIT HACK: Stop on top

 

14 DAYS

(Scroll down for English)

 

Hej sötisar! Har ni haft en trevlig helg? I fredags träffade jag min bästis på middag och dränks. Vi var vrålhungriga när vi kom till restaurangen så vi beställde var sin pommes att äta på innan maten och servitrisen frågade två gånger om vi verkligen skulle ha var sin pommes som att det var jättekonstigt? “Eh, ja tack vi är hungriga”. Sen på lördagen åt vi frukost med mamma och pappa och på kvällen var det mellofest (älskade Benjamin Ingrosso!) och spelkväll hos oss med ett gäng kompisar. Hörni, jag insåg precis att det är exakt två veckor kvar tills det bär av till Sydney! Yaaay, ska bli så roligt! Och tur att de visar mello där borta också, hihi.

Togs dåligt med bilder i helgen så det fick bli en härlig bild från när vi var på Cayo Santa Maria på Kuba istället. Det här stället var så drömmigt!

Hello my darlings! Have you had a nice weekend? On Friday I met my bff for dinner and drinks. We were absolutely starving when we arrived to the restaurant so we ordered two sides of chips before the entre and the waitress asked us twice if we really wanted one each as if it was super weird? “Eh, yes please we are super hungry”. On Saturday we had breakfast with my parents and in the evening we watched Melodifestivalen (loved Benjamin Ingrosso!) and had game night at our place with some friends. You guys, I just realized that it’s exactly two weeks until we leave for Sydney! Yaaay, it’s gonna be so much fun! And thank god they show Mello over there as well, hihi.

There wasn’t a lot of picture taking this weekend so here’s one from when we were on Cayo Santa Maria in Cuba instead. This place was a dream!

IN THEORY…

(Scroll down for English)

Just nu i skrivande stund sitter jag på Trafikverket och väntar på att få skriva teoriprovet! Blandade ihop tiderna så jag var mer än en timme tidig så nu sitter jag här och väntar med receptionisten. Tog om min bild typ 20 gånger innan jag nöjde mig med en som inte var hemsk men fyfan för det där ljuset och vinkel asså 🙈 haha. Efter det här ska jag rusa iväg till körlektionen som hamnade lite i kläm nu när det här blev senarelagt och sen åker jag till mamma och pappa. Hoppas hoppas verkligen jag fixar det här nu!

Edit: Jag klarade det!! Wohoooo!

Right now I’m waiting to write my drivers test. I mixed up the times so I was over an hour early so now I’m just sitting here waiting with the receptionist. I took like 20 photos before settling with one that wasn’t awful but omg that light and angle 🙈 haha. After this I need to rush to my driving lesson and then I’m going to my parents. Fingers crossed that I’ll get this right!

Edit: I passed!! Wohooo!

HABIT HACK: SLOW IS SMOOTH

cristina castillo

 

(Scroll down for English)

Varje tisdag delar jag med mig av en Habit Hack. Det är olika knep som jag använder mig utav både hos mig själv och med mina klienter för att underlätta förändringar i våra beteenden. I mitt jobb gäller det förstås oftast hälsa vilket involverar allt ifrån träning, sömn, kost, stress och vardagspussel. Men hacksen kan såklart tillämpas till allt möjligt.

Habit hack: Lugnt och smidigt.

Som total nybörjare (eller återkommande nybörjare) på gymmet är det viktigt att vi har en plan på hur vi ska få in vår nya rutin. Inte bara en plan över när vi ska till gymmet utan också på vad vi ska göra och hur vi ska göra det. Om vi ska generalisera så finns det två typer av nybörjare. De som går all in och tränar så hårt att de nästan kräks och de som myser lite med vikter lättare än sin iPhone. Ingen av de här metoderna är ju hållbar i längden. De flesta av oss är förstås nånstans  mellan men man är ändå mer eller mindre av något. Är man en sån som pressar sig till bristningsgränsen brukar det sluta med att man blir sjuk, tappar suget efter ett tag, det blir för jobbigt att träna så man orkar inte till slut och så är vi tillbaks på ruta ett igen efter några månaders uppehåll. Mysarna däremot tappar suget för att det blir tråkigt att göra samma sak och för att de inte ser någon utveckling eftersom kroppen inte utmanats och så är vi även här tillbaka på ruta ett efter ett par månader.

Veckans hack går ut på att börja lugnt och smidigt och successivt öka intensiteten. I början ska det kännas att du får jobba lite men inte vara alltför utmanande. Då har du utrymme att väldigt långsamt öka vikten eller antalet repetitioner och rätt som det är så är det ordentligt utmanande, utan att du egentligen hunnit märka att det blivit riktigt tungt. På så vis får kroppen en möjlighet att vänja sig vid den nya aktiviteten och känna in rörelserna. För även om kroppen är byggd för att jobba tungt så har den ju inte fått göra det i din vardag och då får vi ha lite tålamod med den.

Som den briljanta Phil Dunphy (pappan i Modern Family) säger: Slow is smooth – and smooth is fast.

Jag hoppas att denna hack hjälper dig som är sproilans ny på gymmet att komma igång med din träning. Alla har vi varit nybörjare och ingen är proffs direkt, så ge din kropp tid att bli duktig på träning 🙂

Massa kärlek ♡

Flera Habit hacks:
HABIT HACK: Raise the bar
HABIT HACK: Stop on top
HABIT HACK: Start over smart
HABIT HACK: Handle your relapse

Every Tuesday I share a Habit Hack. They are tricks I use in my personal life an with my PT-clients to make it easier for us to make changes in our everyday life. In my work it mostly revolves around health, meaning exercise, nutrition, sleep and stress. But the hacks can of course be used in any aspect of your life.

Habit hack: Slow is smooth.

When we are total beginners (or r-beginners) at the gym it is important to have a plan to make our new habit stick. Not only when we are going to the gym but also what we will do there and how. If I can generalizethere are two types of beginners. The ones that go all in and train so hard that they throw up and the ones that don’t want to break a sweat and lift weights lighter than their iPhones. Most of us are obviusly somewhere inbetween but we’re still mostly like one or the other. If you are one of those who pushes themselves to the limit it usually ends with loss of interest, draging on a cold or just boring because it’s so heavy to train that the step is too big every time you need to go to the gym. If your the cosier kind you’ll probably get bored of doing the same thing every time or because you don’t see results. Both scenarios end up in you being back at square one after a couple of months. 

This weeks habit hack is about starting slow and smooth and slowly adding on the intensity. At first you should feel that you have to work a little bit but it chouldn’t be too challenging. This way you have space to very slowly add on more weight or repetitions and before you know it it’ll be really challenging, without you even noticing it got that much heavier. If you take this approche your body will have time to get adjusted to this new activity and get to know the new moves you’re teaching it. Cause even if the body is built to work hard, yours hasn’t done it before so you need to be patient with it. 

Like the brilliant Phil Dunphy (the dad in Modern Family) says: Slow is smooth – and smooth is fast. 

I hope this hack helps you who’s new at the gym and makes it easier for you to stick to your new healthy habits. Everyone’s a beginner in the beginning so give your body time to get good at workoing out 🙂

Lots of love ♡

More Habit hacks:
HABIT HACK: Raise the bar
HABIT HACK: Stop on top
HABIT HACK: Start over smart
HABIT HACK: Handle your relapse