6 tips för ökad mättnadskänsla

Ett sätt att sluta småäta mellan måltider är att vi ser till att vi inte bli lika hungriga. Det finns olika faktorer som gör att vi rent fysiskt håller oss mätta. Här kommer mina 6 bästa tips för ökad mättnadskänsla.

Fett och protein = sant
Jag vill börja med att understryka att vår kropp i allra högsta grad behöver kolhydrater för att fungera och kunna prestera i träning och vardag. Med det sagt så kan vi återgå till mättnadskänsla. Kombinationen bra fetter och protein tar lång tid för magen att bearbeta och ju längre tid maten är i magen desto längre tid är vi mätta. Bra mellanmål är alltså 2 ägg och en halv avokado eller en halv kycklingfilé och lite (10-15) nötter.

Mat du behöver tugga
När vi tuggar maten ger vi kroppen tid att uppfatta att vi stoppar i oss mat. Går det för fort hinner vi stoppa i oss för mycket innan kroppen ens hinner förstå att vi börjat och därmed är den sen med att skicka signaler om att det räcker!
Välj hela köttbitar istället för färs, hela rotfrukter istället för mos och puréer.

Lägg ner besticken
Av precis samma anledning som vi ska tugga maten. Lägger vi ner besticken mellan tuggorna istället för att hiva i oss 3 tuggor åt gången äter vi per automatik långsammare och kroppen får tid att känna efter när vi blir mätta.

Mat som tar mycket plats
När magsäcken töjs ut skickas signaler om att det är dags att sluta äta. Välj därför hellre kalorisnål mat istället för mat med hög kaloritäthet. Vi blir faktiskt även lurade av ögat också. En dl pasta blir vi inte särskilt mätta utav. Däremot en hel djup tallrik full med broccoli får vi knappt i oss.

Varm mat
Kroppen strävar efter att hålla en stabil temperatur och när vi får i oss varm mat och dryck skickar kroppen mättnadssignaler för att undvika överhettning. Byt ut kalla drycker mot varma och salladen mot en varm rätt.

Lura hjärnan
Det är lätt att lura vår dumsmarta hjärna. Har vi en stor tallrik som ser tom ut förbereder du dig undermedvetet på att du inte kommer bli mätt. Välj hellre en mindre tallrik som får din portion att se större ut.

Leave a Reply