Kolhydrater och viktnedgång

Något jag hör ofta från kunder som vill gå ner i vikt är att de slutat äta kolhydrater och att det fungerat jättebra för dom när det kommer till att nå sina viktmål. Jag tänkte berätta varför det funkar och varför vi trots det inte tjänar någonting på att göra det.
Kolhydrater binder vätska, mycket vätska. 1 gram kolhydrater binder 2,7 gram vatten. Så den fantastiska viktnedgången du upplever är helt enkelt vatten som försvunnit ur din kropp. Vatten som binds upp lika fort som det försvann när du äter kolhydrater igen. Du har lika mycket muskler och lika mycket fett på kroppen som innan du tog bort kolhydraterna. En annan anledning till att du går ner i vikt om du tar bort kolhydraterna är för att småätandet försvinner. Om du är småhungrig mellan måltider så går du inte direkt och tar en paprika, det är ofta en macka eller en bulle om det finns någon sån i närheten. Slutar vi med dessa så får vi i oss färre kalorier. Energi in och energi ut.
Då får jag ofta svaret “Men om jag aldrig mera äter kolhydrater då? Då borde jag ju inte gå upp i vikt igen.” Efter att ha tagit ett djupt andetag och räknat till 10 så förklarar jag allt du “aldrig mer” får äta. Pasta, potatis, ris, alla grönsaker, all frukt, bönor, bär, godis och alkohol och det är bara de som till största del består av kolhydrater. Låter inte jättekul. Om du ändå vill prova det här vill jag önska dig lycka till, du kommer behöva det. Du kommer ha noll fokus, få brist på nästan alla livsviktiga mineraler och vitaminer, din träning kommer inte ge resultat och du kommer vara trött och bitter mest hela tiden.

Kontentan är helt enkelt att kolhydrater är livsnödvändiga för att du ska fungera både fysiskt och socialt. Ät dom med måtta, precis som med allt annat vi äter, men ät dom!

Cristinas iPhone 2690

Lunch och mellanmål från igår. Smockat med kolisar.

IMG_0781