4 tips för bättre löpteknik

IMG_1885

30 minuters löpning med 5% lutning på bandet idag. Jag har aldrig tränat på min löpteknik och vet om att mitt löpsteg är långt ifrån perfekt. Jag lägger för mycket vikt på hälen och tenderar att luta mig framåt. Dessutom är jag ju stram på framsidan av låren så om jag inte stretchar ordentligt innan får jag riktigt ont i höger knä! Idag när jag stod på bandet och svettades kom en kollega fram till mig och gav mig 4 tips som jag tänkte dela med mig utav:

1. Skjut fram höften “nästan som att du håller ett mynt mellan skinkorna” 
Jag fick en instämmande nickning när jag påpekade att jag nästan springer på tå om jag gör så.

2. Större armrörelse
Håll händerna som att du gör tummen upp och låt tummen nudda axel i högsta läget och sidan av höften i lägsta.

3. Träna inte löpteknik på distanser 
Träna in nya löptekniker i intervallträning

4. Träna gärna löptekniken på ett böjt löpband
Det böjda löpbandet hjälper dig att landa på den främre delen av foten och hålla en god hållning. Löpbandets böjda form gör att man med egen kraft kan reglera hastigheten (typ som ett hamsterhjul) vilket gör det perfekt att köra intervaller på!

Så torsdagens konditionspass kommer bli intervaller på en sån här rackare!

curved-treadmill-manual-86598-4177113