8 anledningar till varför din utveckling står still

Jobbar du flitigt med dina mål men känner att du bara får små eller inga resultat? Det finns ett gäng anledningar som kan vara orsaken till att din utveckling stannat av.

1. Du är inte tillräckligt konsekvent
Om du bara tränar lite sporadiskt och sköter kosten då och då kan du inte vänta dig att se resultat. Så länge du inte har genetiken på din sida så kommer det krävas att du är konsekvent för att nå dina mål. Strukturerad styrketräning 2-3 gånger i veckan och extra konditionsträning på det.

2. Du är inte så pass strikt som du tror att du är
Eftersom nya rutiner är jobbiga att nöta in kan det kännas som att vi hållit oss till dom längre än vad vi faktiskt har. Den här känslan gör att vi tar oss för många vilodagar eller ger efter för frestelser alldeles för ofta. Självklart ska vi göra detta ibland men, som sagt, inte för ofta för då får vi helt enkelt inga resultat. Din kropp minns och registrerar allt, även fast du inte gör det.
3. Inte så strikt

3. Din träning har inte tillräckligt med variation
Din kropp är smart. Den lär sig rörelser som du gör ofta, memorerar dessa och lär sig effektivisera dom, vilket leder till att det krävs mindre energi för att utföra dem. Därför måste vi med jämna mellanrum variera träningen och kontinuerligt höja ribban för att inte låta musklerna vänja sig.

4. Du fokuserar för mycket på konditionsträning
Ju starkare muskler vi har desto högre förbränning har vi och konditionsträning bygger inte muskler. Lägg in styrketräning i rutinen för att få en slank och väldefinierad kropp.
5. Konditionsträning (1)

5. Du bygger muskler
Stirra dig inte blind på vågen. Viktminskning och fettminskning är två helt olika saker. Muskler har högre densitet än fett och väger därför mer trots mindre storlek. Du kan alltså gå upp i vikt samtidigt som du blir mindre. Tänk också på att mer muskelmassa betyder högre förbränning, vilket i sin tur betyder snabbare resultat.

6. Du har slutat äta kolhydrater
Kolhydraterna behövs för att ge dig energi att orka med dina träningspass! Det är dock viktigt att äta kolhydrater som din kropp kan använda rätt. Råvaror som sötpotatis, quinoa och vildris är bra alternativ.
7. Kolhydrater (1)

7. Du tränar alltid ensam
Att träna i grupp eller med en träningskompis hjälper dig faktiskt att nå dina mål. För visst pushar vi oss alltid lite extra när någon ser vad vi gör? 

8. Du stressar upp dig över siffran på vågen
Precis som jag förklarade under punkt 4 så är vikten missvisande när vi bygger en snygg och hälsosam kropp. Att använda sig av vikten som måttstock kommer därför med största sannolikhet få det att se ut som att du misslyckas och därmed skapa stress. Stress i kroppen gör både att vår förbränning stannar av och att vi inte bygger starkare muskler lika effektivt.
8. vågen