10 superfood favoriter

För dig som inte orkar hålla koll på (eller inte orkar bry dig om) vad som är trendigt just nu utan bara vill äta nyttigt så är här 10 gamla klassiker som håller år efter år och finns lättillgängligt och billigt i din närbutik. De här är mina favoriter och jag äter allihopa nästa dagligen. (Viktigt att komma ihåg är att jag inte tycker att det är särkilt kul att laga mat till vardags och lägger extremt lite tid på det)

401198-eggsÄgg
Förutom kalcium och C-vitamin så innehåller ägget alla essentiella näringsämnen du behöver. Det har en bra fettsammansättning och en suverän proteinkvalité. Snacka om supermat!

lemon-limeCitron & Lime
Några droppar i vattnet, téet, juicen eller på salladen. Håller huden fräsch och hjälper med matsmältningen. Bär alltid med dig en vattenflaska med några citronskivor i.

avocado-and-leavesAvokado
En kvarts avokado räcker gott och väl för att få dig massor med nyttiga fetter och E-vitaminer. I sallader, på macka eller som den är.

Ingefära-EKO_741544_301065-e1399900789752 (1)Ingefära
Du kan spetsa det mesta med ingefära. Sallader, grytor, juice, téet. Ingefäran hjälper immunförsvaret, är bra mot kramper och för att rena kroppen.

120302_SCIENTIST_broccoli.jpg.CROP.rectangle3-largeBroccoli
Ett halvt “träd” innehåller mer än 100% av ditt dagliga behov av K-vitamin och närmre 200% av ditt behov av C-vitamin.

vitlökVitlök
Vitlök är proppat med antioxidanter och är superbra för ditt hjärta, immunsystem och blodcirkulation.

milde-hafer-mandel-milch,147042_3x2_nMandlar
Mandlar är de mest näringsrika nötterna. De är rika på vitamin B&E, magnesium, fibrer proteiner & nyttiga fetter.

Spenat
En näve i allt! Kallt som varmt, juice, omelett, frukost, lunch, middag. Spenat är ett av de mest näringsrika livsmedlen. Massor vitamin A&K, protein, calcium. Bra för hjärtat, huden och hjälper upptaget av protein.

Bönor, ärtor och linser
Proteiner och fibrer. Enkelt att inkludera i det mesta. Gör en röra att ha som dipp eller på mackan. Koka i grytor eller i salladen.

Blåbär
Gott som godis! Toppa kvargen, smaksätt vattnet, gör juicer och smoothies. Extremt rika på antioxidanter.