SLEEPLESS? NO THANK YOU!

sleepless

 

Inatt hade jag nog den värsta natten på länge. Normalt sett brukar jag somna inom 2 minuter från att jag lägger mig ner och blundar, sover sen gott hela natten och vaknar 9 av 10 gånger ordentligt utvilad. Men igår låg jag och vred mig i kanske en timme, vaknade runt 02.30 och sen ett par gånger till. När väckarklockan ringde kl 05.30 var jag helt slut och det kändes som att jag legat vaken hela natten. Jag berättade det här för min pojkvän och hans svar var bara: “Ja, då vet du hur vi andra oftast har det”. Helt sjukt! Är det verkligen sant? Sover många såhär dåligt?

Det må vara vanligt men det är inte hälsosamt och absolut inte hållbart! Skärpning allihopa, dags att förbättra sömnen!

Rutiner
Välj en tid som funkar med din vardag och gå och lägg dig samma tid varje kväll och gå upp ungefär samma tid varje morgon. När det är läggdags så är det.

Optimera ditt sovrum
Sov svalt. När kroppen gör sig redo för att sova så sjunker vår kroppstemperatur en aning och vårt sovrum bör matcha detta genom att vara ca 18 grader.
Sov mörkt och tyst. Sänk gärna belysningen 30-60 minuter innan det är dags att sova. Då utsöndras hormoner i kroppen som gör dig redo att gå i “sleepmode”.

Strukturera
Gå igenom dagen som gått och tänk igenom vad som behöver göras imorgon. Om det är något utöver det vanliga som ska hända så skriv ner det på en lista du har bredvid sängen. Att skriva ner det gör att tankarna lättare kan släppa det och du kan slappna av.

Motion och träning
Ingen nyhet kanske men gör du av mer energi genom träning och motion så är du helt enkelt i större behov av vila och kommer därför somna lättare.

Ta ett varmt bad (eller drick en kopp varmt rött te) 
Värmen i badet höjer kroppstemperaturen och när vi sen stiger ur badet kyls kroppen ner en aning. På så sätt luras kroppen till att tro att det är läggdags.

Ha bra sex 
Efter en orgasm ökar produktionen av hormonet oxytocin som vilket minskar stressnivåerna i kroppen. Det utsöndras även en mängd sömnframkallande ämnen i kroppen som hjälper dig till en bättre sömn.