DO IT RIGHT: SQUATS

squats

 

Squats, eller knäböj, är en av de bästa övningarna du kan använda dig utav i din träning. I och med att du aktiverar många muskelgrupper så maxar du både förbränning och styrkeutveckling. Många muskelgrupper betyder också mycket teknik. Här har du hållpunkterna som hjälper dig att sätta tekniken:

Fotplaceringen.
Fötterna ska vara rakt under eller strax utanför höften.

Tårnas riktning.
Se till att tår och knän pekar i samma riktning. Om du har fötterna rakt under höften ska tårna peka rakt fram. Har du lite bredare mellan fötterna ska tårna peka aningen utåt. Håll koll på knäna så att de inte faller inåt, då riskerar du knäskador.

Svanken.
Håll en neutral svank genom hela rörelsen. För att undvika att krumma ryggen i bottenläget kan man svanka hårt. Träna på detta utan vikt innan du belastar tungt.

Spänn magen.
Genom att spänna magen ger du stöd åt överkroppen och kan lättare hålla en bra svank.

En rak nacke.
Nacken ska gå i linje med ryggraden. Fäst blicken en bit fram på golvet. Det gör det lättare att hålla en rak nacke.

Dra ihop skulderbladen.
Då är det lättare knäböja utan att krumma ryggen. För att underlätta rörelsen kan man tänka på att brösta upp sig och greppa eventuell stång nära axlarna.

Det som avgör hur djupt du kommer i dina squats är din rörlighet. Gå ner så djupt du kan med rak rygg. Och nej, det är inte farligt att gå djupare än 90 grader (vet inte vem som spred detta orimliga rykte). Krummas ryggen däremot så är det stopp! Du kan fuska till dig extra rörlighet genom att höja hälarna med ett par viktskivor under hälarna. Bäst är dock att öva upp din rörlighet.