Din ultimata inköpslista

Något som är nödvändigt för att du ska lyckas hålla dig till din hälsosamma kost är att du ger dig själv sjyssta förutsättningar genom att handla rätt! Här listar jag 4 regler som gör det lättare för dig att komma hem med rätt varor i kassen.

Regel #1
Gå aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, och handla mat när du är hungrig! Helt plötsligt kommer du vara sugen på ALLT, du kommer fylla din kundvagn med massa konstiga saker och kanske till och med glömma vad du från början tänkt köpa. Väl hemma kommer du moffa i dig allt du köpt för att undvika att det står och lockar i något skafferi. När vi är hungriga tenderar vi att vara mer lättretliga, har mindre energi och vi kan inte tänka klart. Ingen bra kombo i mataffären.

Regel #2
Planera dina måltider för veckan. När du vet vad du ska laga för mat så är det lättare för dig att lista de råvaror du behöver och mängden. Det hjälper dig också att undvika att du slinker in i affären hungrig på väg hem efter jobbet för att köpa någon snabb middag (se Regel #1).

Regel #3
Dela upp din inköpslista utefter de olika avdelningarna i butiken. Till exempel, torrvaror, frukt och grönsaker, kyldisk, frysdisk, kött och mejeri. På så sätt är det lättare för dig att få en överblick och så slipper du springa fram och tillbaka mellan alla gångar i affären och du undviker skräpmats-avdelningarna som är fullsmockade med raffinerad socker och transfetter!

Regel #4
Det finns viss ”mat” som du aldrig ska närma dig när du veckohandlar. Läsk, chips, kakor, processat kött och färdiga rätter. Det vill säga alla hel- och halvfabrikat. Ingen av dessa produkter gör någon nytta för dig ur näringsperspektiv så köp de inte, även fast det är rea på dem och du försöker rättfärdiga köpet för dig själv. Klart att du nån gång då och då kan äta något men inte veckovis.

Här är ett exempel på hur min inköpslista oftast ser ut.

Skärmavbild 2015-07-17 kl. 17.30.41 Skärmavbild 2015-07-17 kl. 17.30.57 Skärmavbild 2015-07-17 kl. 17.31.11