Fantastiska nötter

Att lägga till nötter i din dagliga kost ger dig fantastiska hälsofördelar. Oavsett vilken nöt du väljer så har den massor av nyttigheter att dela med sig av. Alla nötter är en bra källa till nyttiga omega 3-fetter, protein och fibrer. Men varje nöt har även sin egen mix av essentiella näringsämnen så som:

  • Vitaminer –  C och eller E vitamin och en del B-vitaminer
  • Mineraler – Calcium, järn, zink, selen
  • Antioxidanter
  • Växtsteroler

Tack vare det så är nötter bra för:

  • Ditt hjärta
  • Dina kolesterolvärden
  • Din hjärna
  • Ditt skelett och dina tänder
  • Minskad risk för vissa typer av cancer
  • Generellt god hälsa och välbefinnande

Omega 3-fetterna, proteinet och fibrerna gör att nötter även ger en större mättnadskänsla som håller dig mätt och belåten mellan måltider. Det är därför som det är ett perfekt mellanmål!

Viktigt att ha i åtanke är att även fast nötter är näringsbomber så är de samtidigt kaloririka, så det är bäst att äta dem med måtta. Rekommenderat dagligt intag för kvinnor är 20 g per dag, vilket blir ungefär en liten näve.

Jag äter helst mina nötter till frukost vid sidan av mitt protein, för att toppa bananplättar eller bara som de är i en liten påse i väskan att ha som snacks.

IMG_1610 (1)
Favoritfrukosten, kycklingfilé med rostade cashewnötter
Frukosttallrik, torrstekt laxfilé med en näve mandlar
Frukosttallrik, torrstekt laxfilé med en näve mandlar

 

En klar favorit i dessertväg, bananplättar med kvarg, bär, nötter och honung
En klar favorit i dessertväg, bananplättar med kvarg, bär, nötter och honung