Cardio VS Styrketräning

 

Den här frågan får jag nio av tio gånger av klienter som vill gå ner i vikt. Att nämna att konditionsträning bränner fler kalorier på kortare tid räcker oftast för att folk ska bosätta sig på löpbandet, crosstrainern eller annan valfri konditionsmaskin och helt och hållet glömma allt som har med styrketräning att göra. Trots att påståendet till viss grad stämmer, finns det fördelar med styrketräningen som du helt enkelt inte kan uppnå med renodlad konditionsträning.

Konditionsträning

I enkla drag behöver din kropp göra av med fler kalorier (energi ut) än vad du äter (energi in) för att gå ner i vikt. Konditionsträning är ett enkelt sätt att öka antalet kalorier du gör av med. Vanligtvis genom promenader och löpning. Beroende på vad du har för mål med din träning så är olika sätt att konditionsträna olika effektivt men vilket du än väljer är konditionsträning ett utmärkt sätt att öka din kondition och din uthållighet.

Styrketräning

Så många kvinnor är rädda för att lyfta vikter för att de är rädda att bli ”biffiga” och det här är en helt och hållet inte sant! Snälla, sluta tro på den här myten!
Trots att konditionsträning bränner fler kalorier per aktiv minut, kommer styrketräningen göra att din kropp fortsätter förbränna även efter ditt träningspass. Detta kallas för EPOC (Excess Post-exercise Oxygen Consumtion).  En annan fördel med styrketräning är att du huvudsakligen förbränner fett till skillnad från konditionsträning då du gör av med både fett och muskler (väldigt simpelt förklarat vill säga).

Alltså, trots att du förlorar mer vikt på vågen genom konditionsträning, kommer det förmodligen inte att ge dig den kroppen du är ute efter. Detta av den enkla anledningen att en väldefinierad och ”tonad” kropp kommer, inte bara från en låg fettprocent, utan även från att ha välformade muskler.

Vad är då bäst för att nå dina mål?

Bägge delar! Har du mycket vikt att gå ner kan konditionsträning vara toppen för att få bättre kondition (för att orka mer under träningspassen) och bränna kalorier snabbt. Men för att få och behålla den där välsvarvade kroppen behöver du även styrketräning.
Variationen gör också att du inte blir uttråkad av din nya träningsrutin, vilket är en av de främsta anledningarna till att folk slutar träna.