PROJECT PULL-UPS!

IMG_6686

IMG_6687

Många drar sig från att börja träna för att de känner att de inte är bra på det. Flera gånger om dagen pratar jag med mina klienter om att alla inte kan vara bäst från början och att vi alla har varit nybörjare. Men ibland glömmer man att leva som man lär. Något jag aldrig kunnat göra och som jag skäms för att jag inte kan göra är pull-ups och chins. När jag började träna handlade det om brist på både styrka och kroppskontroll. Vid ett tillfälle försökte jag ha med det i ett träningsschema men det var ett skämt hur dåligt det gick.
Jag började jobba på styrka, teknik och muskelkontakt, vilket har gått bra. Men rädslan för att det “aldrig kommer gå” har gjort att jag inte ens försökt på flera år. Att jag sen skadade min axel gjorde inte saken bättre.

Men nu jäklar har jag bestämt mig för att ge det en ärlig chans!
För två veckor sedan började jag göra pull-ups med gummiband 3-4 gånger i veckan, utöver min vanliga träning. Det tar mig typ 10 minuter med lite uppvärmning och “set-vila”.

Första passet var planen 3 reps x 3 set. Jag var inte ens i närheten av att komma hela vägen upp och folk på gymmet måste undrat vad jag höll på med där jag hängde och sprattlade men jag sprattlade mig igenom mina så kallade repetitioner. Nu, bara 2 veckor och 6 försök senare så fixar jag 3 reps x 3 set! Med gummiband förstås men det är en bra bit på vägen och det har gett mig tro på att jag kommer fixa det och gjort mig ännu mer taggad på att fortsätta!