4 tips för att hitta tillbaka till din träningsrutin

Vi har alla varit där, det har gått en vecka utan träning för att du haft semester, mycket på jobbet, skadat dig eller blivit sjuk och helt plötsligt har den veckan blivit till en månad eller kanske till och  med längre!  Att komma tillbaka från en sån svacka kan vara riktigt jobbigt. Du kan ha förlorad motivationen och vet inte vart du ska börja. Men det är bara att damma av gymväskan och dina sneakers, det är dags att reboota din rutin, ditt självförtroende och framförallt din hälsa!

Var inte så hård mot dig själv
Det första du behöver göra är att skrota skuldkänslorna! Att hela tiden plåga dig själv och ha  alldeles för höga förväntningar kommer bara att vara skadligt för dig. Slå bort alla känslor av skuld du får när du går förbi ditt gym och byt ut dem mot entusiasm över att du äntligen ska sätta igång igen.

Ta det lugnt
Se till att börja lugnt. Oavsett vad anledningen till uppehållet var (sjukdom, skada eller bara tidsbrist) så är det viktigt att du inte försöker rusa in i det och tro att du ska klara att lyfta samma vikter eller hålla samma tempo. Vid styrketräning kan du behöva sänka vikterna lite grann för att bana in rörelser och vänja muskler och leder vid träningen igen.

gym-bag (1)

 

Var förbered
Att försöka få in en ny rutin utan att förbereda för den är dömt att misslyckas. Att veta om vad som behöver göras och ha en tydlig bild av det gör det betydligt lättare att lyckas!

Börja med att skriva ner hur många dagar i veckan du tänkt träna och planera in vilka dagar som passar dig bäst. Jag brukar planera in en extra träningsdag för att vara säker på att jag får in alla pass även om jag skulle missa en dag.

Ett annat tips är att packa träningsväskan dagen innan och förbereda morgondagens frukost. På så sätt kan du bara vakna och sticka till gymmet på en gång.

Hitta din motivation
Det är viktigt att inte göra saker och ting för komplicerade. Börja enkelt och bygg på längs vägen. Då känns dina målsättningar mer överkomliga. Börja med att träna ett par dagar i veckan med lite färre övningar som du känner dig bekväm i. När du sen känner dig bekväm i rutinen och passen, kan du successivt lägga till övningar och träningsdagar.

Din inställning är grunden i att få in en träningsrutin, så det gäller att du lägger om dina tankebanor. Ibland känner vi oss inte motiverade, vi vill inte träna och vi har inte entusiasmen vi behöver. Tro mig, jag har också varit där! Knepet för att ta sig igenom dessa perioder är att se träningen som en del av din vardagsrutin. Vi vill inte alltid tvätta håret, men vi vet att vi måste. Att stiga upp ur sängen tar emot när det är iskallt ut, men ändå går vi upp. När motivationen tryter, leta inte efter ursäkter, gör det bara! Så snart du är igång kommer endorfinerna att börja rusa, passet kommer vara över på nolltid och du kommer vara så jäkla stolt över dig själv!

IMG_1726 (1)