6 tips på hur du äter nyttigt utan att bli ruinerad

En av de största utmaningarna jag får höra när jag pratar med personer som vill leva hälsosammare är att det är så mycket dyrare att äta nyttig mat än vad det är att äta “vanlig” mat. I vissa fall kan detta förstås stämma. Om din definition av hälsa är att hoppa på de senaste trenderna och köpa alla möjliga sorters kosttillskott, både naturliga och konstgjorda, så ja visst blir det dyrt. Självklart har chiafrön, kokosolja, spirulina och gurkmeja fantastiska egenskaper som är toppen för våra kroppar men det är dock inte det enda sättet att vara nyttig på. Att äta hälsosamt kan faktiskt vara så enkelt  som att äta rena råvaror och dra ner på raffinerat socker och  hel- och halvfabrikat. Här följer 6 tips på hur du gör din nyttiga inköpslista billigare.

Hösten är rotfrukternas årstid
Hösten är rotfrukternas årstid

1. Handla när det är säsong

Lär dig (eller googla upp) vilka frukter och grönsaker som är i säsong och planera dina måltider runt dessa. Du vill absolut inte handla färska bär mitt i vintern, det är dyrt och faktiskt inte lika gott som på sommaren. Ett tips är däremot att köpa fryst eller passa på när det är säsong och köpa hem ett litet lager som du fryser in själv.

img1
2. Ät mindre kött

Om du tycker om kött så är detta ett stort block i matbudgeten. Genom att dra ner på andelen kött i dina måltider kan du spara en hel del. Jag säger inte att du ska bli vegetarian men att någon dag i veckan byta ut köttet mot exempelvis bönor, linser och ägg kommer sänka dina kostnader en hel del. Det finns fantastiskt goda vegetariska recept där du inte känner att du saknar köttet, ge det en chans!

3. Veckoplanera din måltider
Planera vad du ska laga för mat hela veckan och vilka huvudingredienserna är. Kolla upp vad det är säsong för och vad det är extrapris på och planera dina måltider därefter. Skriv en inköpslista och håll dig till den! Undvik också att handla mat när du är hungrig, det är då vi tenderar att överspendera och även göra val som inte är fullt så hälsosamma. Var heller inte rädd för att äta rester eller till och med avsiktligt laga fler måltider på en och samma gång.

Refrigerator-w-FruitVeggies
4. Organisera din kyl

Det är lätt att glömma vad som finns i kylen och ibland hinner dina fina råvaror bli dåliga innan du hinner använda dem av den enkla anledningen att de ligger längst bak i kylen. Ställ färskvarorna längst fram på hyllorna så ser du tydligt vilka ingredienser du bör ha med nästa gång du lagar mat.

5. Avstå från förhackad mat
Det kan vara lockande att välja färdighackade frukter och grönsaker men tråkigt nog så kostar dessa betydligt mer än om du köper frukten eller grönsaken i sin hela form. Köp hela och hacka upp det själv. Om det är säsong och råvaran går att frysa in så kan du till och med hacka upp och frysa in så har du ditt egna lilla lager med för-hackade grönsaker till riktigt budget-pris!

health_wellness-1
6. Tänk på din långsiktiga hälsa
Ja, det kan kännas jobbigt att se dina matkostnader växa men tänk på de långsiktiga hälsoeffekterna du ger dig själv med hjälp av din nya hälsosamma livsstil. Att äta billiga, halvfabrikat som innehåller alla möjliga snuskigheter kan ge upphov till hälsoproblem som hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, diabetes, ja listan kan göras lång. Därför är en hälsosam kosthållning det bästa du kan ge dig själv!