En dag på Concepts Showroom

I lördags var jag på kick off med mina kollegor från Balance. Vi åkte hela vägen ner till Jönköping för att träna, lyssna på föreläsning och besöka Concepts fantastiska showroom! Det här måste vara alla gymråttors våta dröm, i alla fall min. Alla maskiner, frivikter och konditionsredskap du kan tänka dig på 1500 ljusa och öppna kvadratmeter, 100m sprint, klättervägg, mysig lounge och all utrustning är superfräsch. Fantastiskt! Tyvärr är detta inget gym för allmänheten utan de som har tillgång till gymmet är personalen på Concept, folk som är där på event och ett och annat NHL-proffs som är på besök i hemstaden och vill träna i fred.

Vi körde 3 pass tillsammans och ett par timmar fri lek i gymmet innan vi rullade tillbaka till Stockholm.

Här är dagens 3 träningspass:

Vi började dagen med ett tufft intervall pass med vanliga TRX-band och  TRX-rip cord. Jag som är van vid att träna mer klassisk styrketräning tyckte det här var lite knepigt och riktigt tungt. Du jobbar helt utan vikter och använder din kroppsvikt tillsammans med TRX-redskapen för att belasta. Väldigt ostabilt så man får jobba mycket med balans och bålstabilitet.Toppenträning om du vill jobba på din core och gillar att svettas!

Efter det fick vi prova på att träna med ViPR, som var helt nytt för mig. Här använde vi oss av en kvadratisk matta med siffror från 1 till 9. Man ska sedan göra olika former av utfall, knäböj och hopp på dessa siffror och på så sätt få variation i vinklarna. Om man sen vill belasta använder man sig av stora rör med handtag som finns i olika vikter.  Filosofin bakom ViPR är att de vill efterlikna de rörelser kroppen använder sig av till vardags till skillnad från klassisk styrketräning som oftast använder sig av relativt “onaturliga” rörelsemönster. Samtidigt som jag köper tanken bakom ViPR så kändes det väldigt överhypat och rent ut sagt onödigt. Man kan göra dessa rörelser utan att behöva komplicera det med fler redskap och knepiga koreografier. Med det sagt så blev jag såklart svettig och det var relativt tungt, vilket är självklara följer av att göra 300 utfall i obekväma riktningar i högt tempo.

Det tredje och sista passet var en cirkelfys med 5 styrkestationer utformad runt en bur. Vi varvade 30 sekunder styrka och 30 sekunder kondition.

Battlerope
Utfallshopp
Joystick
Jumping Jacks
Sit up med medicinbollskast
Burpees
Räckhäv
Tuckjumps
Sparring på boxsäck
Valfri konditionsövning från ovanstående

2 varv och man är helt färdig! Sjukt tungt och precis i min smak. Perfekt om du har lite ont om tid eller ska ha ett lekpass på gymmet.


Buren

 

Cirkelfysen i full gång

 

ViPR vikterna, tyck vad du vill

 

Här ser vi hur ViPR-mattan ser ut