Projekt Pull-ups – Den första motgången

Det har sakta men säkert gått framåt i min utveckling mot mitt mål att klara av att dra upp mig själv. Jag känner en helt ny kontakt med ryggmuskulaturen än vad jag gjorde tidigare och jag ökar successivt i antalet excentriska chins. Jag kan ju inte påstå att det går fort och jag är en ganska rastlös person så det är lite frustrerande men jag försöker andas lugnt och ta processen för vad den är.

Det gamla axelproblemet har inte känts av alls men jag har däremot stött på ett annat problem. Min högerhand gör jäkligt ont när jag anstränger den. Inte hela handen utan bara “kudden” under tummen. I början kändes det bara som att det drog lite när jag ansträngde mig men nu är det så illa att jag känner det så fort jag pillar på mobilen. Rädslan för att jag skulle ha överbelastat handen och inte få anstränga den och bara jobba med små rehabövningar började  komma krypandes men ändå väntade jag i två hela veckor med att prata med en sjukgymnast. Häromdagen tog jag mig i kragen och pratade med en kollega på Alta Vita som vi delar lokaler med på Balance i City. Han ställde några snabba frågor, kände på min hand och konstaterade direkt att jag hade något så banalt som kramp! 

Lösning: Tryck på “kudden” i intervaller om 30 sekunder under hela dagarna. 

Min hand mår bra nu efter bara 2 dagars tryckande. Snacka om onödigt lidande! Nu är det dags för nytt träningsupplägg men mer om det i nästa kapitel.

Del 1: Projekt Pull-ups!

Del 2: Projekt Pull-ups – Träna excentriskt

Del 3: Projekt Pull-ups – Börja i rätt ände