Januari – Energiboosta

cristina castilloMina 5 riktlinjer för att energiboosta

Minst 7 timmars sömn
Träna minst 3 gånger i veckan
Gör de jobbiga måstena
Agera mer energiskt
Städa

Januari och första temat för året är att Energiboosta! Jag valde att sätta det temat först för att om jag lyckas få mer energi kommer det bli lättare för mig att ta mig an kommande teman. När jag valde ut riktlinjerna tänkte jag efter kring både vad som ger mig energi men också vad som tar energi ifrån mig i vardagen. Vi har dels det fysiska som att sova bättre och regelbunden träning och så har vi den mentala aspekten. Små, jobbiga måsten som jag går och drar mig för att göra som förmodligen tar mer energi än om jag bara skulle göra dem med en gång. Även det sätt vi  beter oss på påverkar faktiskt hur pigga vi känner oss. Nu under vintern blir det extra påtagligt när många går och pratar om hur trötta de är för att det är så mörkt och kallt ute, nästa person håller med och vips så är lavinen av trötthet igång. Skulle vi istället fokusera på hur mycket ljusare det blivit nu när snön äntligen kommit och hur skönt det är att komma in i värmen skulle det sprida betydligt mycket mer glädje och energi mellan oss.

Minst 7 timmars sömn
Att många idag sover för lite är ingen nyhet. Att kroppen orkar funka relativt bra trots vår kollektiva sömnbrist tycker jag är helt fantastiskt bra jobbat av den, kroppen alltså, även om det förstås inte är bra. I mitt jobb som PT stöter jag ofta på människor som har svårt att gå och lägga sig i tid. Inte för att de (eller jag själv heller för den delen) har brutalt mycket att göra så att man springer runt som en duracellkanin till kl 02 på natten.  Det är mer så, i alla fall för mig, att jag sista stunden på dygnet sitter i soffan och läser eller tittar på TV med min sambo och känner att jag inte orkar gå och lägga mig. Jag kan vara supertrött, fullt medveten om att klockan är mycket och att jag borde sova men på något sätt känns det jobbigare att gå och lägga sig än att sitta kvar och hålla mig vaken. Det låter helt knäppt när jag säger det men när jag sitter där i soffan är känslan väldigt tydlig.

Jag är nu inne på dag 3 av att gå och lägga mig i tid, vilket oftast innebär nån gång mellan 22 till 22.30. Gustav, min sambo, går och lägger sig mycket senare vilket gör det betydligt svårare att slita sig från soffan och gå till sängs. Ibland tar han en för laget och lägger sig och lyssnar på en podcast medan jag somnar intill honom, men det kan jag ju inte alltid räkna med. Än så länge har det inte varit roligt men jag kämpar på och håller fast vid hoppet om att det kommer bli lättare och att jag framför allt kommer vara piggare!