9 vanligaste frågorna om att bränna fett

I mitt jobb som personlig tränare får jag varje dag svara på frågor rörande hur man går ner i fett, ofta är det samma frågor. Att hålla en relativt låg fettprocent är en stor del av att vara välsvarvad och hälsosam. Så nu tänkte jag svara på de 9 vanligaste frågorna när det kommer till att bli kvitt fettet en gång för alla.

  1. Hur tonar jag kroppen?

    Det här är en av de absolut vanligaste frågorna jag får. Att ”tona” kroppen innebär generellt att bygga muskler och gå ner i fett samtidigt. Trots att det är allas våta dröm att uppnå det här så är det allt annat än lätt. Jag ska förklara varför. Att bygga muskler kräver energi och du kommer behöva äta fler kalorier än du gör av med för att kroppen ska ”ha råd” att bygga muskler. Å andra sidan, för att gå ner i fett, behöver du äta färre kalorier för att kroppen ska använda sig av sina fettreserver. Med det sagt, kan många som inte tränat så mycket tidigare få fantastiska resultat bara genom att reglera sin kost och börja träna regelbundet. Men generellt sett rekommenderar jag att du fokuserar på en sak i taget.

    Cristina Castillo Viktminskning

  2. Hur blir jag av med underhudsfett?

    För att gå ner i fett behöver du äta mindre än du gör av med. Jag är inte en förespråkare för att räkna kalorier men i det här fallet kan det vara nyttigt att göra det i en vecka eller två för att få en uppfattning om hur mycket du faktiskt äter. När du går ner i vikt är det viktigt att du gör det långsamt. Jag förstår att det inte är det du vill höra men den största otjänst du kan göra dig själv är att rasa i vikt. Tappar du vikt alldeles för snabbt så är risken stor att det är dina muskler som ryker istället för fettet. Det är inte alls bra då det sänker din metabolism och höjer risken för att du lägger på dig vikten igen. Du kan antingen reglera ditt intag av mat eller mängden träning men kom ihåg att låta det ta sin tid.

  3. Hur mycket tid per dag behöver jag lägga på träning?

    Många, särskilt kvinnor, tror att de behöver spendera timmar på gymmet varje dag för att bli av med överflödigt fett, men det är inte nödvändigt. Om du äter för lite, tränar för mycket och inte tillåter din kropp att återhämta sig, riskerar du att tappa muskelmassa och din kropp kan faktisk istället börja lagra fett. Är det så att du inte ser resultat trots att du äter som en liten kyckling och tränar dagarna i ända så borde du se över dina rutiner.

    Viktminskning fett

  4. Måste jag styrketräna för att gå ner i  fett?

    Jag rekommenderar alla som vill forma sin kropp att styrketräna. Nästan all min träning består av styrketräning och jag kombinerar det med en del kondition, oftast i form av intervaller. Styrketräningen gör det möjligt för dig att skulptera din kropp och när du ligger på ett kaloriunderskott hjälper det dig att behålla muskelmassa.

  5. Hur mycket tid måste jag lägga på konditionsträning?

    Det finns inget rakt svar på den här frågan eftersom det beror på flera faktorer. Konditionsträning har många hälsofördelar men du behöver inte nöta timmar på löpbandet för att se skillnad i din kroppssammansättning. Jag föredrar högintensiva intervaller (HIIT). Att kombinera HIIT och styrketräning kommer minimera muskelnedbrytningen och maximera fettförbränningen.
    Viktminskning fett

  6. Hur mycket kan jag äta?

    Det här är väldigt individuellt eftersom allas kroppar är unika och har olika sammansättning. Vi måste ta hänsyn till bland annat ålder, kön, vikt, längd, muskelmassa och aktivitetsnivå för att få en uppfattning om hur mycket mat du bör äta för att gå ner i fett.

  7. Vad ska jag äta för att tappa i fett?

    För inte alltför länge sedan var fett det absolut sämsta du kunde äta när du ville gå ner i vikt, idag är det kolhydraterna. Allt det är förstås skitsnack. För att få en hållbar fettnedgång är det viktigt att du ger din kropp en hälsosam balans av protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler. De livsmedel du väljer bör också vara så nära sitt naturliga tillstånd som möjligt för att maximera ditt näringsintag. Äter och lever du hälsosam, kommer det kännas och synas.

    559_min

  8. Måste jag räkna kalorier för att se resultat?

    Om du aldrig har räknat kalorier så kan det faktiskt vara en bra idé att göra det till en början. Bara så att du får en uppfattning om hur mycket du faktiskt stoppar i dig. Däremot kan kaloriräknande lätt ge dig en skev bild av maten du stoppar i dig. Antalet kalorier är heller inte det enda som påverkar om du går ner i fett, även kvaliteten på kalorierna spelar roll. Socker och hårt processad mat är näringsfattigt och svårt för kroppen att hantera, dessa kalorier gör dig fetare och mer ohälsosam. Dessutom gör de dig tröttare och mer ofokuserad vilket sätter spår i din träning.

    Viktminskning fett

  9. Borde jag köra min konditionsträning på tom mage innan frukost?

    Många tror att de bör träna på tom mage för att kroppen då ”måste” ta från fettreserver eftersom det inte finns någon mat i magen att ta energi ifrån. Faktum är att det inte finns någon forskning som visar att konditionsträning på fastande mage bränner mer fett över sikt. Med det sagt, om du tycker om att ta din konditionsträning innan frukost så kan du självklart göra det, det är upp till dig.