3 tips för en hög fettförbränning

Vill du också maxa din fettförbränning och gå ner i fett utan att tappa muskler? Här är de tre effektivaste ingredienserna för en maxad fettförbränning och en tonad kropp!

I mitt jobb som personlig tränare och hälsocoach träffar jag många människor som tycker sig ha svårt för att gå ner i vikt trots regelbunden träning och en till synes hälsosam kosthållning. I många fall leder detta till att de hoppar på olika dieter eller vill använda sig av olika viktminskningspreparat. En del går även i tron att de har en låg ämnesomsättning, utan att egentligen ha några kliniska belägg för detta.
För att gå ner i vikt och få en tonad kropp på ett effektivt och hållbart sätt behöver du ha tre viktiga saker i åtanke, du måste du våga äta dig mätt, våga träna dig trött och våga vila.

  1. Ät dig mätt på bra mat
    Att äta hälsosamt består främst av två komponenter. Ena delen är att äta bra råvaror och den andra är att äta tillräckligt för att din kropp ska orka prestera. Det här är ett exempel på hur många hälsosamma tränande tjejer på 60 kg äter under en dag:
    Frukost: 50g fiberberikad havregrynsgröt med 125g lättkvarg och 50g blåbär
    Mellanmål: 1 banan
    Lunch: 200g kycklingfilé med 250g blandade grönsaker
    Mellanmål:  250g lättkvarg
    Efter träning: 1 portion (37g) Whey-100
    Middag: 150g torsk med 110g sötpotatis och 150g broccoli
    Till synes en god och hälsosam kost? Jo, visst består den av bra mat, men under en hel dag blir det här bara dryga 1000 kcal. Vilket är ungefär hälften av vad en aktiv kvinna bör få i sig!
    platt mage viktminskning Äter du på det här sättet är det väldigt lätt att du får i dig för lite av de essentiella vitaminer och mineralerna som din kropp behöver vilket kommer ge dig sämre träningsresultat och förmodligen är du heller inte mätt och hunger ökar risken för hetsätning. Att ligga såhär lågt i kaloriintag är samma sak som att svälta sig själv. Svält resulterar i nedsatt förbränning, minskad muskelmassa och stillasittande. Det är helt ekeld inte bra. Ät dig mätt på bra råvaror så är din kropp glad och det kommer visa sig i din träning och i din fettprocent!
  2. Pressa dig till max i din träning
    Lika viktigt som det är att träna är det att träna tungt och intensivt. Det är när du går utanför din bekvämlighetszon och verkligen utmanar dig själv ordentligt som din kropp kommer känna ett behov att utvecklas. Det är inte förrän då som du kommer utveckla starkare och effektivare muskler som förbränner mer fett.
    träna hårt viktminskning
    Så var inte rätt för att ta i när du tränar. Du kommer inte att se ut som Arnold Schwarzenegger bara för att du tränar tungt 3-5 gånger i veckan, det krävs betydligt mer än så för att bygga stora muskler. Det som istället kommer hända är att din kropp procentuellt kommer ha mer muskelmassa och därmed förbränna mer energi både under träning och i vila.
  3. Ge dig själv tid för mental vila
    Vilodagarna är lika viktiga som de aktiva dagarna, både för din fysiska utveckling och för din mentala balans. När du stressar utsöndras stresshormonet kortisol som gör att kroppen binder fett. Genom att stressa ner och tillåta dig själv att hitta ett inre lugn kommer du alltså att få en effektivare fettförbränning och snabbare resultat.
    mental balans viktminskning