4 sämsta livsmedlen för din platta mage!

Att “magrutor blir till i köket” har vi hört många gånger och det finns en bra anledning till det, det är sant. Om du vill ha en platt och väldefinierad mage behöver du träna fettförbrännande och äta hälsosam mat. Det du äter till vardags påverkar i allra högsta grad dina träningsresultat. Här kommer en lista på 4 “livsmedel” som du verkligen bör avstå ifrån för att få en platt mage.

  1. Läsk
    Förutom att du blir uppsvälld i magen av kolsyran så är de flesta läskedrycker fulla av socker. Det är helt tomma kalorier som inte tillför någon näring till din kropp överhuvudtaget. Läsken är inte bara förödande för dina magrutor utan är också starkt kopplad till en ökad risk för diabetes, hjärtinfarkt, gikt, osteoporos och fetma. Om du nu bestämt dig för att byta till sockerfria varianter så får du tänka om. Artificiella sötningsmedel sägs inte bara påverka din metabolism, de har en stor inverkan på ditt sötsug.
  2. Processade sädeslag
    Vitt bröd, pasta och ris är inte att rekommendera om du vill ha synliga magrutor. Det är för att de flesta av dessa livsmedel orsakar uppblåsthet i magen och så får de även dina insulinnivåer att skjuta i höjden, vilket gör att du lagrar mer fett kring magen. Välj istället de hälsosamma fullkornsalternativen såsom quinoa, råris och havre som håller dig mätt och ger dig bra energi.
  3. Salt
    Att äta mat med mycket salt gör att du samlar på dig mycket vätska i kroppen vilket får din mage att se lite “plufsigare” ut. Halvfabrikat innehåller mycket salt så laga din mat själv med rena råvaror för att ha kontroll över ditt intag av salt.
  4. Allt som innehåller raffinerat socker
    Studier visar att sockret är en av de allra värsta bovarna när det kommer till viktuppgång och en mängd andra hälsoproblem till exempel hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och cancer. Socker gör att ditt insulin skjuter i höjden på direkten vilket sen leder till att din kropp totalkraschar och ökar fettinlagringen.