8 REASONS WHY YOU NEED YOUR BEAUTY SLEEP

skönhetssömn

 

Skönhetssömn är ingen myt, den har nog fler  fördelar än du kanske trott! Tillräckligt mycket sömn är inte bara avgörande för att du ska vara produktiv och effektiva på dagarna, det har också en stor inverkan på din hälsa! Här är 8 anledningar till varför du borde sussa lite mer varje natt.

  1. Vikten
    För lite sömn kan få dig att gå upp i vikt genom att sänka din metabolism. Studier visar att du vid bristande sömn ger sänkta leptin-värden, vilket betyder att du inte känner dig lika tillfredsställd efter att du äter. Inte nog med det, din ghrelin-nivåer höjs och det gör att du får en ökad aptit.
  2. Fokus
    Alla har vi någon gång vaknat upp ordentligt utvilade och redo att ta oss an dagen! En dålig natts sömn däremot kan förstöra en hel dag. Har du något viktigt imorgon? Hoppa i säng tidigt idag och så ser du till att vara redo för morgondagen.
  3. Var glad!
    Sömnbrist kan göra dig lättretlig och tjurig. Om du har vaknat på fel sida kan det bero på att du helt enkelt vaknat för tidigt! Ta ett varmt bad, kryp in in nybäddad säng och gå till sängs tidigt för att öka din chanser till att få en bra och glädjefylld dag.
  4. Hud och ögon
    När du sovit riktigt dåligt kan man tydligt se att ögonen är lite “plufsiga” men en i regel dålig sömn kan faktiskt leda till en dassig hud och mörka ringar under ögonen. Vid för lite ösmo utsöndrar kroppen mer av stresshormonet kortisol. För mycket kortisol kan bryta ner hudens kollagen som är proteinet som håller huden mjuk och strålande.
  5. Sov på saken
    Vi har alla hört uttrycket att “sova på saken”.  Forskning har visat att när du gör det så fortsätter din hjärna att försöka hitta en lösning på ditt problem! Även om du inte vaknar med ett svar så kommer en god natts sömn att hjälpa din hjärna att hantera problemet och se klarare på saken.
  6. Bli en vinnare!
    Visste du att en bättre sömn får  dig dig att prestera bättre fysiskt?  Sömnbrist försämrar kroppens förmåga att lagra glykogen som är energin du behöver under uthållighetsträning. En god natts sömn är avgörande för att prestera på topp!
  7. Håll dig frisk
    Dålig sömn kan påverka ditt immunförsvar, vilket gör dig känsligare för bland annat förkylningar och influensor – usch! Att få 7-9 timmars sömn per natt hjälper till att boosta ditt immunförsvar och hålla dig frisk
  8. Boosta ditt minne
    Din tankeverksamhet har fullt upp när du sover. I djupsömnen går din hjärna igenom dagens alla intryck i en process som är avgörande för att minnen ska bildas. Om du vill lära dig något nytt kommer du prestera bättre efter att du sovit.

Hoppas du känner dig motiverad till att prioritera dina sovtimmar. Din kropp kommer att tacka dig!

Sov så gott 🙂