KOSTDAGBOK: DAG 6

Låtsasmat

Låtsasmat

Låtsasmat

 

Det här med att vara helt och hållet ärligt är ju inte jätteroligt när man har en brutal bakisdag men det är vad det är och 2 gånger i månaden så ser det faktiskt ut precis så här. Ser man det på det sättet så är det ju faktiskt bra att ni får ta del av just en sån helg 🙂

Jag gick upp runt 10-tiden efter 4 timmars sömn och tog tåget hem till Uppsala där tvättstuga varvades med soffläge. Innan Gustav kom hem från biblioteket tog jag en tre timmars powernap för att orka umgås. Vi skulle ha filmkväll och jag är proffs på att somna framför film men det gick bra tack vare min lilla tupplur. Näringen idag var väl i stort sett obefintlig då allt som jag åt var låtsasmat med tomma kalorier men det var på riktigt det enda som gick ner. Jag blev faktiskt förvånad över att jag ändå kom upp i så mycket protein, tack skinkosten!

Här är dagens “mat”-intag: 

11.30 snabbnudlar
12-17 8 knäckebröd med skinkost (hela tuben på 250g tömdes) och 1 liter äppeljuice från koncentrat
19.00 snabbnudlar
22.00 120g Ben & Jerrys Peanutbutter cup

Makronäring
Kalorier: 2025 kcal
Protein: 69g
Kolhydrater: 288g
Fett: 66g

Tomma kalorier syftar på ett högt intag av transfett och/eller socker (med andra ord processad mat) med ett väldigt litet innehåll av vitaminer och mineraler. Ett för stort och frekvent intag av tomma kalorier är självklart inte alls bra och inget jag rekommenderar. Det kan leda till ohälsosam övervikt och näringsbrist. Många halv- och helfabrikat innehåller ofta mycket av sånna här tomma kalorier och det är därför viktigt att din kost till största de består av rena råvaror och att du har en bra fördelning av dina makronäringsämnen.