4 tips för att stärka din viljestyrka

Vår motivation och viljestyrka utmanas och testas varje dag på så många olika sätt, allt från i hemmet till jobbet och i våra relationer. En av de största utmanarna är att starta en ny träningsvana  eller att påbörja en ny hälsosam kosthållning. Om du är van vid att äta vad du vill, när du vill eller att bara träna när du verkligen känner för det så kommer din viljestyrka verkligen att testas. Viljestyrkan är som en muskel, tränar du den på rätt sätt så blir den bli starkare!

Här är mina 4 tips för att hålla viljestyrkan stark:

  1. Gör dig redo för att lyckas
    Om du har en stark disciplin och självkontroll kommer du att spendera mindre tid med att motstå frestelser jämfört med andra. Visste du att vissa människor kan spendera 3-4 timmar om dagen med att bara motstå frestelser såsom att äta, vilja ta en rast eller sova? Hur kommer det sig då att människor med bra självkontroll använder sig mindre utav den? Det är för att de pro-aktiva! De här personerna planerar sin liv för att undvika att ens hamna i problematiska situationer. Till exempel som att ta bilen till verkstaden innan den går sönder, ge dig själv tillräckligt med tid för att hinna färdigt med sysslor eller ställa en färdigpackad träningsväska vid dörren kvällen innan. Det hjälper dig att ta kontroll över situationen redan innan den har inträffat, på så sätt kommer det inte vara lika jobbigt när din viljestyrka inte är så stark. Mitt bästa och första tips är att alltid ha en färdigpackad träningsväska med dig i bilen eller ståendes i hallen. Tröskeln blir så himla mycket lägre!
  2. Dra inte ut på det
    Det här har vi alla gjort oss skyldiga till någon gång. Vi intalar oss själva att vi bara ska se ett avsnitt till innan vi går ut på den där löprundan. Att dra ut på saker är lätt hänt men för vår viljestyrka är det inte bra alls, för när det väl kommer upp något viktigt kommer vi att vara mer stressade. Om du till exempel har en ledig kväll då du planerat att träna men istället kollar du på den där serien och tänker att du ska ta igen träningen imorgon kväll. När nästa kväll sen kommer kanske du får någon oväntad arbetsuppgift som måste göras eller så kanske du behöver finnas där för en vän går igenom en kris och träningen blir inte av. I slutet av veckan är du stressad och din viljestyrka har testats vid massor av tillfällen så du bestämmer dig för att träningen helt enkelt inte är en prioritet den veckan. Genom att ta tjuren vid hornen och få saker gjorda så snart som möjligt så slipper du stress och att din viljestyrka testas.
    Viljestyrka
  3. Håll koll
    Om du siktar på att hålla dig till en träningsrutin är det bästa du kan göra att skriva ner dina mål och hålla koll på dina framsteg. En enkel och bra idé är att ha en kalender och markera varje dag du tränat med ett X. På så sätt kan du fysiskt se de framsteg du själv har gjort och det ger dig en boost till att hålla fast vid din nya vana. Alla behöver vi lite uppmuntran då och då och att se hur långt vi har kommit ger en bra känsla av prestation när vi kanske känner oss lite omotiverade. Att ta en progressions-bildmes jämna mellanrum är också ett bra tips som jag använder mig av själv och med mina klienter. Många (inklusive mig själv) kan känna att det inte händer någonting, tills man ser bilderna bredvid varandra och klart och tydligt er hur långt man kommit!
  4. Belöna dig själv
    När du påbörjar någonting nytt, som en ny träningsrutin eller nya matvanor, kan det kännas som att du använder viljestyrkan oftare än vanligt helt enkelt för att det är nytt för dig. Du behöver vara öppen för förändringen och sakta men säkert kommer du att komma till den punkt då det inte längre känns som att du MÅSTE göra något, det kommer bara vara en del av din dagliga rutin. Fram tills dess kan belöningar vara ett bra sätt för att hålla viljestyrkan stark. Det behöver inte vara något extravagant, ibland räcker de minsta gesterna. Det kan till exempel vara att du tränat alla din 4 pass som du sagt att du ska och belönar dig med ett nytt träningsplagg. Jag brukar belöna mig med att ta ett långt bad eller att en härlig bastu efter sista träningspasset, till skillnad från mina ultrasnabba duschar jag tar till vardags. Kör på det som funkar för dig! Till slut kommer du inte behöva några belöningar, det kommer vara en vana, som att borsta tänderna.

Jag hoppas de här tipsen hjälper er att känna er starka och motiverade. Kom ihåg att alltid ha en positiv inställning till varje dag och var inte för hård mot dig själv om du missar ett enstaka pass. Erkänn för dig själv att du är duktig och gör framsteg och fortsätt jobba dina nya vanor!
Viljestyrka