Det absolut viktigaste i din träning som du inte får missa!

Vi vet att vi bör träna regelbundet och äta rätt men vikten av en god hållningen pratas det inte mycket om. Du bör hålla en god hållning i din vardag och i din träning.

Jag tjatar hål i öronen på mina klienter om deras hållning och teknik när vi tränar tillsammans men jag har inget emot att vara jobbig med mitt tjat. För hållningen är viktig!

Vad är hållning? 

Hållning syftar åt den gemensamma positioneringar av alla muskler och ben i kroppen. Dessa jobbar tillsammans för att göra det möjligt för oss att röra på oss. Om du har en god hållning så är den negativa belastningen minimal på muskler och leder när du rör på dig eller utför tungt kroppsarbete (som till exempel styrketräning).

Saknar du en god hållning är det svårare för dig att prestera optimalt och vara i fysiskt bra form. Det här är någonting som många missar när de ska börja träna men det är faktiskt superviktigt för att få bra resultat och för att hålla sig skadefri. Tränar du (och lever din vardag) med god hållning undviker att slita på dina leder och lindrar även lättare muskelvärk som är vanligt att många går och drar sig med hela livet utan att de ens reflektera över det. Sitter du med helt krökt rygg nu när du läser det här? Lugn, det går att rätta till en hållning som hamnat snett!

God hållning

Hur får vi en dålig hållning?

En dålig hållning kan bero på många olika faktorer men de vanligaste är dessa:

– olämplig madrass

– dåliga skor

– för svaga muskler

– felaktiga sitt-, stå- och sovvanor

– skador

Hur får vi en god hållning? 

Det finns en del små och lätta förändringar du kan göra i din vardag för att få en bättre hållning.

Stående: Dina öron, axlar, höfter och anklar ska vara i en lodrät linje. Att lyfta på hakan och brösta upp dig en aning brukar också behövas. Dina fötter ska stå höftbrett, dina tår ska peka rakt fram och knäna ska vara sträckta men ej låsta i ytterläge.

Sittande: När du sitter ner under längre perioder bör du först och främst ha en bra stol och ha skrivbordet i armbågshöjd. Om du har ett stillasittande jobb bör du ta en kort paus varje 20 minuter för att ställa dig upp, sträcka på sig och justera din hållning.

Träning är förstås jättebra för att få en bättre hållning. Yoga är bra för rörligheten, pilates för din bålstabilitet och styrketräning för att du helt enkelt ska orka hålla upp din kropp korrekt. Viktigt att tänka på är att träna rätt. Gör du fel övningar (eller utför rätt övningar på fel sätt) kan din hållning och balansen i din kropp försämras! Om du inte själv har kunskap kring korrekt träning behöver du ta hjälp av en personlig tränare. En personlig tränare kan genom olika tester se vad just din kropp behöver och utforma ett personligt träningsprogram skräddarsytt för din kropp. Det är en god investering i dig, din kropp och din hälsa!

God hållning