5 anledningar till varför du bör träna magen

Träna magenÄven fast en snygg sommarkropp kan vara motivation nog för att träna magen, finns det faktiskt många andra viktiga anledningar till varför du bör stärka din bål. Bålen är ju faktiskt din kropps power house! Den stödjer dig inte bara i alla rörelser du utför, men den förvarar även dina inre organ och ditt centrala nervsystem. Med andra ord hjälper den dig att göra i princip allt.

Här har ni ett fullt magpass från mig till er presenterat av Best of you (klick) och här är dina 5 bästa anledningar till att hålla din bål stark!

  1. Håll skadorna borta

    Att bygga en stark bål kräver mer än några sit-ups. Du behöver börja inifrån och jobba dig utåt vilket innebär att du först måste stärka de stabiliserande magmusklerna som ligger närmst din ryggrad för att sedan kunna bygga på med de yttre magmusklerna som står för bålstyrkan. När du har fått en stabil och stark bål kommer resten av din träning underlättas. Du kommer ha bättre kontroll på din kropp och kunna utföra andra övningar med bättre teknik.
    En simpel och effektiv övning för att stärka de stabiliserande magsmusklerna är att stå på alla fyra och lyfta en arm i taget utan att börja vicka på höften. När det är lätt kan du höja en arm och en fot på diagonalen samtidigt. Upprepa 10 gånger per sida 5 gånger.

  2. Skydda dina inre organ och ditt centrala nervsystem

    Att hålla dig hälsosam innebär också att skydda dina livsnödvändiga system som du har inom dig. Bålen är inte bara den plats där dina organ och nerver gör sitt största arbete, där finns också din kropps största vener och artärer. Med en stark bål försäkrar du dig om att dessa håller sig skyddade när du rör på dig under dagen. Din ryggrad är ditt allt. Men om du belastar den för mycket och inte har styrkan för att stödja den, kommer din kropp anpassa sina rörelsebanor efter detta. Det kommer med tiden att göra ont och det kommer att sänka din livskvalitet.

  3. Bli av med ryggsmärtor

    Ryggsmärtor är ett vanligt problem när man har en svag bål. När våra magmuskler är svaga beror det ofta på att vår rygg är för stark. Att träna magen kommer att hjälpa att jämna ut styrkebalansen på fram- och baksida av kroppen. Flera timmar i en stol framför ett skrivbord hjälper inte direkt heller din rygg. Att inte vara eftertänksam i hur vi sitter ner, och att vi inte aktiverar våra magmuskler, kan leda till felbelastade kotor som smärtar. Många sitter med roterade bäcken och krummad rygg istället för att sitta rakt på sittbenen. Ett enkelt sätt att undvika den här skadliga hållningen som många har är att byta ut kontorsstolen mot en balansboll som tvingar kroppen att aktivera magmusklerna.

  4. Få en stark och stolt hållning

    En lång och uppätt hållning ger ett intryck av att en person har kontroll över sitt liv, en krummad hållning däremot ger signaler av svaghet och underlägsenhet. Med  en stark bål kommer du med lätthet att bära upp dig själv med huvudet högt. Ett lätt sätt att höja ditt humör och få en mer positiv syn på tillvaron (läs mer om “Fake it til you feel it” här).


  5. Se snygg ut i din bikini!

    En stark och hälsosam kropp kommer inte bara att se snygg ut på stranden, du kommer också att må hur bra som helst. När du väl byggt upp din bålstabilitet, kan du börja träna de ytliga magmusklerna och bygga styrka som du kan se!

Övningar som plankan och höftlyft är en bra början eller använd dig av en bosuboll, balansplatta eller pilatesboll när du vill träna magen. Man kan vara stark utan att ha en stark bål. Så bålstabiliteten är någonting som alla kan förbättra.

På Best of you hittar ni ett fullt träna magen-pass från mig till er <3 Träna magen