MÅNGA BÄCKAR SMÅ…

gjende cristina castillogjendegjendegjendegjendegjendegjende

LOCATION BETWEEN LAKE BJØRNBØLTØNNE & LAKE GJENDE // LEGGINGS & TOP OYSHO FITNESS

Fångade den här fantastiska kvällssolen innan vår tredje natt i Jotunheimen. Då hade vi gått längs med sjön Gjende i en halv dag och slagit upp tältet invid sjön Bjørnbøltønne med en liten bäck precis intill oss. Morgonen efter väcktes vi av en fårmamma som kom tillsammans med sina två lamm och puffade nyfiket på tältet.

Obeskrivligt vackra miljöer ♡

Klicka här för att läsa mer om vår vandring i Jotunheimen

Klicka här för att se bilder från underbara Besseggen

4 WAYS TO STAY IN SHAPE ON A BUDGET

Att vara student kan göra det svårt att bibehålla en hälsosam livsstil och en vältränad kropp. Du dras mellan tentor, inlämningar och en massa deadlines samtidigt som du försöker  ha ett givande socialt liv också! Det är inte alltid lätt att äta nyttigt och hinna med träningen då. Jag vet att många har svårt att baka in de här bitarna i sin vardag då det är en period i livet då man antingen har ont om pengar eller ont om tid – eller både och!

De bra nyheterna är att det faktiskt ÄR möjligt att upprätthålla en hälsosam livsstil trots att du är student. Här är mina tips:

1. Var försiktig med känslomässigt ätande

Att läsa på universitet eller högskola kan definitivt göra det lätt att äta med hjärtat istället för hjärnan. Om du är stressad inför tentor är det väldigt lätt hänt att man stoppar ner handen i chipspåsen eller tar en chokladkaka istället för att förberedda en hälsosam måltid. Våra känslor spelar stor roll i vad vi stoppar i oss så nästa gång du hetsäter, stanna upp och reflektera över vad som utlöst det. Om du känner att du är stressad, ledsen eller frustrerad, prova istället att ta en promenad eller ring upp en vän. Att vara medveten om dina matvanor hjälper dig att avgöra varför du gör som du gör och du kan på så sätt göra förändringar och förbättringar.

student träna2. Ät balanserat för din student hälsa

Många studenter kämpar med sin ekonomi och känner sig ofta begränsade i vilka val man kan göra i mataffären. Oavsett hur stor del av din budget du väljer att lägga på mat så kan du se till att ha en balanserad kost. Ha tallriksmodellen i bakhuvudet när du handlar och förbereder dina måltider och satsa på billigare varianter. Köp till exempel frysta grönsaker istället för färska. Se till att du får i dig en variation av långsamma kolhydrater, grönsaker, proteiner och nyttiga fetter.

Håll dig i största möjliga mån borta från hårt processad mat och ät bara dessa vid enstaka tillfällen. Det gör stor skillnad i din energinivå och på ditt humör!

student träning3. Var flexibel och kreativ med träningen

Om du inte har råd med ett medlemskap på ett gym så finns det massor med sätt att träna på utan att du behöver sätta en fot på ett gym!  Ta vara på de utrymmena du har tillgång till, vare sig det handlar om en skogsdunge i din närhet eller dina egna kvadratmeter i ditt korridorrum.

Försök att dagligen skapa tid för fysisk aktivitet, även om det bara innebär att du tar trapporna upp till föreläsningssalen. Varje liten ansträngning räknas! Om du har supermycket att göra, hitta träningsrutiner som maximerar dina resultat på så lite tid som möjligt. Jag har i samarbete med Best of You skapat 5 olika träningspass som tar 30 minuter och allt du behöver är din kropp och ca 2 kvm yta!

Klicka här för benpasset
Klicka här för magpasset

ZBKPJ1TR374. Ha en plan

Det här tipset gäller inte bara studenter utan alla som vill få in en träningsrutin. Att ha en plan gör allt så himla mycket lättare! För hur bra intentioner man än har och hur motiverad man än är så blir träningen tyvärr inte alltid av om man inte har planerat en utsatt tid för den. Så när du får ditt kursschema – Skriv ut och skriv in när du ska träna och vad du ska göra. Kom ihåg att vara realistisk. Om du börjar supertidigt, kommer du förmodligen inte orka träna innan. Se till att planera så att din träningsrutin passar in i ditt liv och ditt schema.

Lycka till med träningen – och studierna ♡

student träning

 

WONDERS OF NATURE

IMG_4070IMG_4065IMG_4048IMG_4001IMG_3881IMG_4074IMG_6687IMG_4005IMG_4011IMG_6178IMG_3859IMG_6673IMG_3994IMG_3969IMG_6225IMG_4045IMG_3864IMG_4028IMG_3879IMG_3870IMG_6363IMG_6277

LOCATION JOTUNHEIMEN (GJENDESHEIM GLITTERHEIM BESSEGGEN)

Bilderna får nästan tala för sig själva efter den här vandringen. Vackra vyer utlöste varandra längs leden och vi var lika fascinerade varje gång vi möttes av en ny utsikt. När vi letade efter en led i krokarna läste vi att den här skulle vara lämplig för nybörjare men det håller jag inte riktigt med om. Man bör ha gjort något liknande nån gång tidigare och vara i relativt bra fysisk form. Vissa delar av leden är nya så det finns inte ordentliga stigar upptrampade. Det är också väldigt mycket höjd man tar under dagarna och vissa delar är riktigt branta så en helt ok kondition är nog ett måste om man inte ska hålla på och ta en massa pauser på vägen upp.

Vi valde att packa med tält och stormkök istället för att ta in på fjällstationerna som finns längs vägen. Jag sover skönt i en säng året runt men kan inte vakna av en flock får som kommer och puffar nyfiket på tältet eller av en porlande bäck som blänker i morgonsolen. Det är inget svårt val för mig att ta på mig ett par kilo extra på ryggen för den upplevelsen!

Jag rekommenderar verkligen att vandra i Jotunheimen längs den rutten vi valde att gå för det blir vackrare och vackrare ju längre man går och det behövdes som motivation när benen började bli trötta. (Klicka här för att läsa mer om vår rutt kring Jotunheimen). Man sover inte jättebra med knöligt underlag och lite kallare temperaturer så ta in på fjällstationerna om du är lite bekvämare av dig.

Så länge du går lederna för de är fantastiska ♡

MOUNTAIN TOP

BesseggenBesseggenBesseggen Cristina CastilloBesseggen Cristina CastilloBesseggenBesseggenBesseggenBesseggen

LOCATION BESSEGGEN NORWAY // LEGGINGS & TOP OYSHO FITNESS 

Efter fyra dagars vandring nådde vi den här fantastiska utsiktsplatsen. Det var ordentlig klättring på alla fyra den sista biten för det var så himla brant. Lite, lite otäckt med 20 kg packning på ryggen och 1400 m stup på ena sidan och 1000 m på andra, haha! Men så himla värt, har ni sett en finare utsikt? Det är ju alltid svårt att fånga på bild men tycker ändå att det framgår hur underbart det är ♡

LET´S GO FOR A HIKE

JotunheimenJotunheimenJotunheimenJotunheimenJotunheimenJotunheimenJotunheimenJotunheimenJotunheimenJotunheimen

Vi är på väg till Jotunheimen i Norge! Förra året gjorde jag min första fjällvandring längs Jämtlandstriangeln (klicka här för att läsa mer om den) och i år blir det norska landskap som ska avsluta vår sommar. I fjol hade vi sån jäkla tur med vädret så allt gick supersmidigt men nu verkar det som att vi kommer stöta på lite regn och kallare temperaturer. Vi blev nog lite bortskämda i Jämtland och den här gången får vi istället en verklighetssmäll, haha!
Här är vår rutt
Dag 1: Gjendesheim – Glitterheim, 2,3 mil
Dag 2: Gitterheim – Memurubu, 2 mil
Dag 3: Memurubu – Besseggen – Gjendesheim, 1,5 mil
Planen är att vandra i tre dagar men vi kom iväg lite senare än tänkt idag så det kanske blir fyra dagar. Så länge vi håller oss torra är det bara mysigt 🙂
Kommer som ni kanske förstått inte kunna uppdatera bloggen medan vi är ute så ni får en rapport när vi är tillbaka på måndag eller tisdag. Wiii, kommer bli så himla kul!
Nu sticker vi ♡

PLANNING FOR WORKOUT PARTIES

workout parties Cristina Castillo rawness_img_8971-0.jpgrawness_img_8976.JPGworkout partiesworkout partiesworkout partiesworkout partiesworkout partiesNu är det kroppsviktsträning som gäller närmaste månaden. För med tanke på hur ont jag hade i mina muskler efter benpasset i Barcelona så är jag inte i närheten redo för Workout Parties om en dryg månad! (Klicka här för att se benpasset)

Har ni varit på något av Workout Parties fester än? Förut var det en träningsfest varje månad men nu i höst kommer det bara att var en riktigt stor fest på Annexet istället. Panetoz kommer uppträda på scenen och träningspassen håll av gladiatorerna Peter Bláha och Aris Sanchez och ingen mindre än Mårten Nylén! Så nu måste jag lägga på ett kål med min kroppsviktsträning, haha!

För er som är taggade på att hänga med på Workout Parties med mig så kan ni köpa biljetter med 10% rabatt! 
På köpsidan klickar du på ”Erbjudande för dig med kod” och fyller i koden: castillo 

Klicka här för att få tag på din biljett.

Vi ses den 16 september ♡