FAVORITER: TOP 6 C-VITAMIN

Att C-vitamin är bra för immunförsvaret och fungerar antiinflammatoriskt vet de flesta om. Men det har även andra positiva effekter på kroppen. Det boostar fettförbränning och ger minskad risk för hjärt och kärlsjukdomar och hjälper även kroppen att ta upp andra essentiella ämnen som till exempel järn. Därav lingonen till blodpuddingen! 🙂

Här är en lista på mina 6 favoritkällor för C-vitamin:

  1. Jordgubbar
    Att jordgubbar toppar min lista har egentligen mindre att göra med mängden vitamin och mer att göra med att jag ÄLSKAR jordgubbar! Det är utan tvekan det godaste jag vet och att de dessutom är smockade med nyttigheter såsom B-, C- och K-vitamin, fibrer, kalium och magnesium, need I say more? Mängd C-vitamin: 61 mg per 100 g.

    c-vitamin
    Fun fact: Nästan alla djur kan bilda eget C vitamin i kroppen. Vi människor och marsvinen är två av de som inte kan det.
  2. Grapefrukt
    Alla citrusfrukter är rika på C vitamin och grapefrukten är min favorit bland dessa. Sötsur med lite beska, mums! Mängd C-vitamin: 39 mg per 100 g.
  3. Grönkål
    Ok, förutom att man kan göra chips av grönkål så innehåller även 100g hela 160% av ditt dagliga rekommenderade intag! Mängd C-vitamin: 120 mg per 100 g.
  4. Broccoli
    A-, B-, C- och E-vitamin, järn, kalium, magnesium, jag kan fortsätta. Broccoli är bra. Ät broccoli. Punkt slut. Mängd C-vitamin: 83 mg per 100g.
    photo-1461174106495-31e4ca6ed98a-2
  5. Citron
    Det jag gillar mest med citron är att man kan få i sig det så himla lätt. Det finns ingen ursäkt till att inte få i sig citron. I teet, på salladen, i maten, i juicen eller bara äta den som den är. Jag brukar ta bort “skinnet” och salta klyftorna. Yum yum 🙂 Mängd C-vitamin: 83 mg per 100 g.
  6. Rödkål
    Ju starkare färg – ju mer antioxidanter. Välj den färgstarkaste rödkålen du kan hitta för att maximera nyttighetsfaktorn. Jag brukar alltid mixa grön- och rödkål och ha som bas i mina sallader för att ha massor av tuggmotstånd och högt fiberinnehåll för högre mättnadskänsla.
    Mäng C-vitamin: 59 mg per 100 g.
    red cabbage

Fler listor och tips:
6 mellanmål du TROR är nyttiga
6 superfoods för strålande hy
3 tips för att maxa din fettförbränning
4 vanliga misstag i köket