WÖRK OUT 

Asså herregud vilken träningsvärk jag har haft den senaste veckan! Det känns verkligen i kroppen att jag varit stilla länge men det är ju riktigt skönt att vara tillbaka. För att boosta min träning har jag börjat köra morgonpass med Pischa. Skoja inte, vad jobbigt det är. Men så kul! Har liksom alltid trott att gruppträning inte är min grej men det är verkligen så roligt att träna med henne och resten av gruppen. Så varje måndag och onsdag kl 06.15 är jag på plats med resten av WörkOut  gänget och kör rejäla fyspass. Sen glider jag in på jobbet och förvånar alla med min tidiga ankomst. Köpte lite frukost på Urban deli idag också. Det här ska jag fortsätta med 🙂 

Happy hump day 

Läs Pischas blogg här.

HABIT HACK: HOLIDAY FOODS

julbord

Varje tisdag delar jag med mig av en Habit Hack. Det är olika knep som jag använder mig utav både hos mig själv och med mina klienter för att underlätta förändringar i våra beteenden. I mitt jobb gäller det förstås oftast hälsa vilket involverar allt ifrån träning, sömn, kost, stress och vardagspussel. Men hacksen kan såklart tillämpas till allt möjligt.

Habit hack: Är de små får man ta två

Julen närmar sig och det innebär att vi titt som tätt blir bjudna på adventsfika och julbord. Oftast är det av goda vänner, familj eller via jobbet så vi vill helst inte välja bort dem hur som helst och det känns oartigt att inte ta del av maten eller lussekatten.

När vi banar in nya matvanor är ju medvetenhet och disciplin A och O. Men hur bra det än är för din kropp att du ger den hälsosam mat så är det lika viktigt att kunna njuta av ett ångestfritt julfirande. Hur gör vi då för att kunna njuta av fikat, julmaten och julstämningen utan att känna att vi “förstör” allt vi jobbat för?

Veckans habit hack handlar om precis det här. Och det är faktiskt en ganska enkel lösning när man väl säger det högt.

När vi bjuder in till julmys är det oftast en buffé av godsaker och vi faller in i bufféfällan och tar alldeles för mycket mat. Sen sitter vi ofta kvar väldigt länge, eftersom det inte bara är en måltid utan även en social sammankomst, och då tar vi en andra runda. Särskilt hemma hos min familj är det inte ok att bara ta en portion. Eller “inte ok” kanske är att ta i men jag vet att mormor gärna vill att man tar två omgångar. Hon har ju lagat mat åt släkten med kärlek och vill förstås att vi ska tycka om det och ta emot så mycket som möjligt av hennes kärlek. Vilket vi gör, vare sig vi är mätta eller inte.

Mitt trick i såna här situationer är att ta en extra liten första portion. På så sätt kan jag ta en andra runda och visa att jag tyckte det var gott, få mormor att känna sig stolt och glad utan att jag behöver äta mer än jag vill. Det är en win win!

Hoppas att veckans habit hack gör din jul lite härligare.

Kram ♡

Flera Habit hacks:
HABIT HACK: Slow is smooth
HABIT HACK: Raise the bar
HABIT HACK: Stop on top
HABIT HACK: Start over smart
HABIT HACK: Handle your relapse
HABIT HACK: Treat your future self
HABIT HACK: If then-planing
HABIT HACK: Pairing

 

WEEKEND XMAS MARKET

mariefreds julmarknad

0

2

3

 

Glad måndag! Har ni haft en mysig adventshelg? Jag älskar ju allt som har med mys att göra så adventsfiranden är något jag ser fram emot varje år och i år kommer vi ju inte att få klassiskt julmys så varje advent blir som en minijul istället 🙂

Första advent firade vi hemma hos Gustavs föräldrar i Mariefred. Vi besökte Mariefreds julmarknad och åt brända mandlar och köpte hem en krans till dörren. Mysigt! Jag åt ägg för första gången på ett par veckor i och med svärmors fina hönsgård också och det satt riktigt gott. Hon berättade att höken tagit en av hönsen i veckan. Hur sjukt! När man bara hänger i stan hela tiden så glömmer man ju typ bort att det faktiskt finns djur som lever på i det vilda. Eller är det bara jag?

Vi avslutade dagen med att klä granen tillsammans med Gustavs underbar lilla brorsdotter. Glömde ta bild på granen men hoppas ni får lite adventsfeeling ändå.

Kramis ♡

mariefreds julmarknad
mariefreds julmarknad

mariefreds julmarknad

mariefreds julmarknad

mariefreds julmarknad

9

GETTING TONED

Tona kroppen – Måste man ha tunga vikter? 

Det här är för alla de kvinnor som undviker att träna med tunga vikter på grund av rädslan att bli för muskulösa. Jag förstår att de flesta tjejer inte har som mål att se ut som Hulken men det finns stora fördelar med att träna med tunga vikter. Och bara för att ha det sagt – Nej, du kommer inte att bli ett muskelberg.

Det är dags att lämna rädslan för styrketräning bakom oss. Jag kommer här att göra mitt bästa för att förklara varför du inte behöver vara rädd och varför vi alla mår bra av att lyfta tungt.

Bygga muskler innebär inte att bulka upp

En sak vill jag göra tydligt från start: Att bygga muskler kräver hårt jobb. Att bygga större muskler kräver ÄNNU hårdare jobb. De flesta muskelbyggare spenderar timmar på gymmet och boostar muskelbyggandet med en strikt kosthållning. Som kvinna har du dessutom betydligt lägre testosteronhalter än vad män generellt har så det är ännu svårare att bygga muskler för oss. Lägger du ihop ett plus ett så kanske du redan förstått att du inte kommer “råka” lägga på dig massa muskelmassa och se för bulkig ut från en dag till den andra.

Tona kroppen

Ni skulle bara veta hur många tjejer i veckan jag träffar som vill “tona kroppen”. Spoiler alert: Att tona är ett bygga muskler! Om du tränar med tyngre vikter kan du nå dina mål snabbare. Problemet är att många kvinnor ändå kan känna en viss oro inför att börja träna tungt, vilket inte är konstigt när man inte gjort det förr. Men ni kan vara lugna, för ni är inte ensamma.

Fria vikter och maskinträning

Det kan verka knepigt att använda vissa av träningsmaskinerna. Särskilt om du är ny på gymmet. Även jag kan tycka att det är lite klurigt om jag kommer till ett nytt gym. Man vet inte var maskinerna står och så ser de ofta lite olika ut beroende på vilket märke det är. Om du är osäker på hur du ska använda maskinerna, be om hjälp. På många gym ingår ett introduktionstillfälle där du kan få hjälp av en personlig tränare eller instruktör och de är till för att hjälpa dig få en bra och säker start på din träning. Du behöver inte komma i form INNAN du träffar en tränare. Alla har vi varit nybörjare nån gång.

Med fria vikter kan du variera din träning mer och det kan kännas mer lättillgängligt att plocka av ett par hantlar från stället än att sätta sig i en maskin. Det är dock precis lika viktigt att använda rätt teknik när du jobbar med fria vikter. Dels för att du ska hålla dig skadefri men också för att få ut det mesta av din träning!

Hur får vi då en tonad kropp?

Det krävs mer än sporadiska löprundor för att få en sk tonad kropp. Jag rekommenderar att grundpelaren i din träning består av tung styrketräning där det hela tiden är minst 7/10 i “jobbighet”. Träna minst 3 gånger i veckan och kombinera med en hälsosam kost. När det kommer till kosten brukar jag tänka 80/20. 80% hälsosam kost och 20% göttigt 🙂

Och kom ihåg att inte tveka på att be om hjälp om du är osäker.

Lycka till med din träning!

tona kroppen

HABIT HACK: PAIRING

habit hackhabit hackhabit hackhabit hack

Varje tisdag delar jag med mig av en Habit Hack. Det är olika knep som jag använder mig utav både hos mig själv och med mina klienter för att underlätta förändringar i våra beteenden. I mitt jobb gäller det förstås oftast hälsa vilket involverar allt ifrån träning, sömn, kost, stress och vardagspussel. Men hacksen kan såklart tillämpas till allt möjligt.

Habit hack: Alla goda ting är två

Tänk om du inte fick duscha om du inte hade tränat innan. Skulle du få en rimlig mängd duschar på en vecka då eller skulle du lukta skunk?

Den här veckans habit hack går ut på att para ihop aktiviteter. Precis på det sättet som jag beskrev i exemplet här ovanför så handlar det om att para ihop den nya vanan (i det här fallet träningen) med något du vill göra (duscha).

Blanda dock inte ihop det här med att unna sig. Det här handlar inte om att du kan unna dig en kanelbulle om du tränat. Det handlar om att para ihop två aktiviteter som alltid ska gå hand i hand.

Här är några exempel på hur jag använder mig utav den här strategin:

  1. Jag får bara dricka mitt eftermiddagskaffe om jag tränat. Jag gillar verkligen den här parningen. För när jag är pigg och energisk vill jag ju träna och känner inget behov av kaffe. Däremot de dagar då jag är lite seg och gärna vill ha en kopp kaffe, det är de dagarna jag helst skippar träningen. Men jag vill ju ha mitt kaffe! Så jag tränar…
  2. Jag får bara lyssna på fredagspodden när jag tränar kondition. På fredagar brukar jag bara vilja hem på eftermiddagen när jag slutat jobbet men vetskapen av att podden ligger och väntar i mobilen gör att jag tar tag i mig själv och faktiskt får till min fredagscardio.
  3. Jag får bara läsa bok om jag går och lägger mig i tid. Jag har en sovklocka som ringer när det är dags att gå till sängs (för annars fastnar jag lätt vid vad jag än sysslar med) och om jag är i säng inom en halvtimme så får jag läsa vad det än är för bok jag läser för tillfället. Om jag inte är det så blir det ingen läsning.

Som du kanske märker, behöver du inte nödvändigtvis göra båda sakerna precis samtidigt utan det kan räcka med att de sker samma dag. Eller till och med att du bara gör något när någon annan gör något!
Ett bra exempel på det är några bekanta till mig: Killen älskar att träna men hans tjej tycker att det är måttligt kul. De har en deal som går ut på att han bara får träna om hon tränat. Så hon måste alltså träna för att han ska kunna göra det. Det här passar förstås inte alla men en del av oss är faktiskt bättre på att göra saker för andra än för oss själva.

Den här hacken är en av de som jag funnit som mest effektiv för flest människor! Du kan tillämpa den den på alla möjliga sätt för att komma ihåg allt möjligt. Välj bara något du gillar och para ihop det med något du vill få rutin på.

Har du något bra exempel på när du omedvetet, eller medvetet, använt dig av den här strategin? Berätta gärna!

Lycka till♡

MONDAY

Det är måndag och måndagar är en perfekt dag för att starta om på nytt och ge dig själv en ny chans! Vad är det du vill uppnå denna vecka? Har du något  du vill göra? Finns det någon gammal vän du vill ta upp kontakten med igen? Eller ny vän som du vill investera tid och kärlek i? Har du sett något recept du är sugen på att testa?

Välj en  grej du ser fram emot och boka in den i veckan. Att en gång i veckan ha rolig aktivitet, litet som stort, inbokad gör att du känner dig gladare. Du slipper känslan av att tiden rinner bort mellan fingrarna på dig och du får en starkare känsla av att ha ”koll på läget”.

Dina 7 dagar börjar idag. Ta vara på dem <3