HABIT HACK: DO IT EVERY DAY

Varje tisdag delar jag med mig av en Habit Hack. Det är olika knep som jag använder mig utav både hos mig själv och med mina klienter för att underlätta förändringar i våra beteenden. I mitt jobb gäller det förstås oftast hälsa vilket involverar allt ifrån träning, sömn, kost, stress och vardagspussel. Men hacksen kan såklart tillämpas till allt möjligt.

Habit hack: Ibland är det lättare att göra något varje dag snarare än att göra något ibland.

När du vill få till en ny vana är det ofta lättare att alltid göra den saken istället för att göra det när du har tid eller när det passar in. Anledningen till att det är såhär är för att om du gör något varenda dag, till exempel smörja in händerna innan du går och lägger dig (ja, jag  valde det för att jag får jättetorr hud på vinter och mina händer är rakt framför mig när jag skriver på datorn och det är en vana som jag själv försöker få till), så går det till slut på autopilot och du behöver inte använda någon viljestyrka eller disciplin. Det blir en bakgrundsaktivitet, du tänker inte på det och du ifrågasätter det inte. Du fattar inga beslut, du använder ingen självkontroll, du bara gör det för att det är något du gör.

Om du, till exempel, bestämmer dig för att ta en 20 minuters promenad varje morgon innan frukost och gör det varje dag, kommer det att kännas som en självklar del av din morgon. Det är bara så dina morgnar ser ut helt enkelt. Om du däremot gör det då och då när du har tid, kommer det att kännas som en extra börda som tar tid ifrån din dag. Och det är då du börjar debattera med dig själv med tankar som “jag gör det imorgon istället för imorgon kommer jag att ha fått mer sömn för jag kommer gå att lägga mig tidigare än jag gjorde igår kväll” eller “jag har ju faktiskt gått två dagar i rad så jag förtjänar lite sovmorgon” eller “men det regnar ju”. Vi alla har haft de här debuterna i våra huvuden, försök inte lura dig själv.

En annan grej är också att när du gör något varje dag så blir det onaturligt att inte göra det! Om du exempelvis smörjer in dina händer varje kväll, kommer det kännas konstigt och nästan obekvämt att inte göra det. Borsta tänderna är en sån grej som jag tvivlar på att någon kan tycka är en rolig aktivitet som man VILL lägga tid på. Ändå står vi där varje morgon och varje kväll, för så har vi helt enkelt gjort sen vi var barn. Och nu kanske ni kommer tänka “ja, men borsta tänderna måste man ju göra för att inte få hål i tänderna”. Men vet du vad? Vi människor måste faktiskt även röra på oss för att annars går våra kroppar sönder. Det handlar om vana.

Så oavsett om det är en tränings-, frukost- eller tandtrådsrutin du vill bana in – Gör det varje dag.

Jag hoppas att veckans habit hack vanor gör din vardag lite lättare.

Kram ♡

PS. Om det är just träningsrutinen du vill få in och inte är van vid att träna varje dag så  rekommenderar jag att du tar dig till gymmet (eller avsätter tiden om du tränar hemma) varje dag men att du varierar träningen så att du inte går för hårt ut. Varva hög- och lågintensiva pass.

En exempelvecka:
Habit hacks

 

Fler Habit Hacks:
HABIT HACK: Slow is smooth

HABIT HACK: Raise the bar
HABIT HACK: Stop on top
HABIT HACK: Start over smart
HABIT HACK: Handle your relapse
HABIT HACK: Treat your future self
HABIT HACK: If then-planing
HABIT HACK: Pairing