HABIT HACK: TREAT YOUR FUTURE SELF

Varje tisdag delar jag med mig av en Habit Hack. Det är olika knep som jag använder mig utav både hos mig själv och med mina klienter för att underlätta förändringar i våra beteenden. I mitt jobb gäller det förstås oftast hälsa vilket involverar allt ifrån träning, sömn, kost, stress och vardagspussel. Men hacksen kan såklart tillämpas till allt möjligt.

Habit hack: Unna ditt framtida jag

Om det är något de flesta av oss är bra på så är det att hitta på ursäkter. Särskilt ursäkter för att hoppa över träningen eller äta något vi vet att vi inte borde. Vi prioriterar jobb, vänner, familj, städning och att sortera bokhyllan i bokstavsordning. Jag har själv kommit på mig själv med att helt plötsligt “behöva” rensa ur garderoben och vips så hann gymmet stängs och det blev ingen träning.

Veckans habit hack handlar om att investera i dig själv. Närmre bestämt i ditt framtida jag. Det är ofta lättare att göra saker för andra än att saker för en själv så genom att se ditt framtida jag som en separat person kan du lättare investera tid och energi i hen. Jag är en typisk sån här person som jag pratar om och har genom åren tvingat mig själv till att prioritera mig själv mer. Det är klart att det ibland fortfarande är svårt men det blir lättare och lättare.

Här är några exempel på både kortsiktiga och långsiktiga investeringar i framtida-Cristina:

  • Styrketräna nu så att du kan leka fritt med dina barnbarn när du är 70 år.
  • Ät inte mejeriprodukter så du inte får finnar nästa vecka.
  • Lägg fram kläderna på kvällen så att du inte behöver använda hjärnan imorgon bitti.
  • Lägg alltid nycklarna i samma fack så du slipper leta i en kvart utanför porten i kylan.

Se ditt framtida jag som en annan person som förtjänar din uppvaktning och omtanke. Ditt framtida jag kommer att vara oerhört tacksam imorgon bitti om du går och lägger dig en timme tidigare ikväll. Så var sjysst och bjud på den lilla gesten 😉

Jag hoppas att veckans hack gör det lite lättare för dig att ta hand om dig själv och hålla din hälsosamma livsstil!

Puss & kram ♡

Flera Habit hacks:
HABIT HACK: Slow is smooth
HABIT HACK: Raise the bar
HABIT HACK: Stop on top
HABIT HACK: Start over smart
HABIT HACK: Handle your relapse
HABIT HACK: Treat your future self
HABIT HACK: If then-planing
HABIT HACK: Pairing

TRY THE EXTREME

(Scrolla ner för svenska) 

I had forgotten how difficult it is to keep a food journal. Well, it’s not difficult per say but I keep forgetting to write down everything I eat. Next week my colleague Teresa is analysing my nutrient uptake to see how I’m doing and what I could be doing better. I don’t fully understand how she does it but I do know she is good so I’m super excited! I’ll tell you more about it when I’ve met her. 

Today one of my clients started a new program. During two months she will eat a strict meal plan and train hard. Her goal: Abs! She’s strong and stubborn so I’m convinced that this will go great.

Her motivation made me want to experiment with some sort of extreme diet. Like only eat potatoes for a month or so? Do you have any ideas? Since I’m doing this analysis with Teresa I can really see how it has affected my body on a cell level. Yea, now I’m super excited about this! I’ll have to think of something before the 7th. 

What would you want me to try and be a lab rat for? 

///

Asså jag hade glömt hur svårt det är att föra kostdagbok. Eller svårt är det ju inte men man glömmer ju hela tiden skriva vad man käkar. Nästa vecka ska jag göra en analys hos min kollega Teresa för stt se hur jag ligger till i min kost. Har inte riktigt fått grepp om hur hon gör det och vad hon kollar men hon ska vara superduktig så jag ser verkligen fram emot det och kommer berätta mer när  jag träffat henne.

Idag började en av mina klienter på hårdträning. Hon ska under 2 månader äta en strikt kost och träna stenhårt. Målet: Magrutor! Hon är stark och envis så det här kommer att gå toppenbra. 

Hennes motivation gjorde mig taggad på att experimentera med någon konstig diet av nått slag. Kanske bara leva på potatis eller liknande. Har ni några idéer? Vad vore kul? I och med Teresas tester kan jag ju få kvitto på hur kroppen reagerat på cellnivå. Fan nu blev jag riktigt taggad! Får komma på något innan den 7e. 

Vad skulle du vilja att jag agerade labbråtta för?

BANANA PANCAKE

(Scrolla ner för svenska)

We are now just arriving at my friend Sandras birthday party but I thought Id give you a quick update before I go inside. I started this morning with some delicious banana pancakes and then did an upper body workout at the gym. I didn’t really feel like going but as soon as I got there it got a lot easier, as usual!

Yesterday I made a promise both to you guys and to myself  that I would have a workout. I must honestly say that that promise was the only reason that I got to it. I came home around 6.30 pm and got stuck on Instagram for about an hour. Then when I was finally gonna drag my ass to the gym it was closed! By then  I was ready to skip it but then I decided that I would do a body weight circuit at home. We where expecting som friends but they’re close friends and we were just gonna hang out casually so I went ahead anyway. There I was, jumping around while people started to arrive. I felt a bit uncomfortable at first but literally no one cared. A quick shower and then I joined them 🙂

They’re about to do a toast for Sandra now so I got to run!

Love ♡

///

Nu är vi på ingång till min fina vän Sandra som firar härliga 27 år. Startade morgonen med bananplättar och ett överkroppspass på gymmet. Kändes lite motigt att ta sig dit men väl där gick det superbra!

Igår hade jag ju lovat både er och mig själv att få till ett träningspass. Jag måste vara ärlig och säga att det var bara för att jag skrivit till er att jag skulle göra det som det blev gjort. Jag kom hem runt 18.30 och satt och kollade instagram i typ en timme. Sen skulle jag till gymmet, som hade stängt! Fan vad störigt. Jag tänkte strunta i det men bestämde mig sen för ett hemmapass. Vi skulle ha folk över också men det var bara goda vänner och inget uppstyrt utan bara vanligt häng så jag drog på mig träningskläderna och körde ett HIIT pass medan folk droppade in. Jobbigt till en början men det var ju ingen som brydde sig. Snabb dusch och sen hängde jag där med alla andra. Vill du så kan du!

Nu är det skål på gång så jag måste rusa 🙂

Kram ♡

SOME DAYS

(Scrolla ner för svenska)

Some days are just not as fun as others. In my case right now it’s clear that there is a period-demon that is haunting me making everything feel dark and meaningless. It’s ok to crawl up under a blanket and just disappear for a while, cry a bit hoping that it will make the knot in the pit of my stomach go away. The important thing is to not stay there. Yesterday was one of those days and today I’m not all the way back yet. Even though my instincts tell me to hide from the world I know that I’ll feel better if I get up and meet people. Specially my clients. They give me as much strength and energy as out training gives them. This afternoon I’ll du my best to get to the gym. I don’t really want to write it cause then I feel like I have to do it even more, but that is also the point. Because I know that I’ll feel a lot better if I just get to sweat.

///

Vissa dagar är helt enkelt inte lika roliga som andra. Det är ju väldigt tydligt i mitt fall att det är ett klassiskt mens-spöke som gör att allt känns mörkt och meningslöst idag. Det är okej att krypa ihop till en liten boll under täcket och försvinna ett tag, gråta lite i hopp om att stenen i bröstet ska lätta. Det viktiga är att inte stanna där och glömma vad som är viktigt för en. Igår var en sån dag och idag känns typ samma. Även fast jag vill gömma mig för världen så vet jag någonstans att jag kommer må bättre av att träffa mina klienter. De ger mig lika mycket styrka och energi som våra träningspass ger dem. I eftermiddag ska jag verkligen försöka träna. Det tar emot att skriva det för nu känner jag press på att jag måste, men det är också syftet. För jag vet att jag kommer må så mycket bättre om jag bara får svettas.

INSPIRATION

(Scrolla ner för svenska)

The nice thing about working from home is that you get to do work however you want. Yesterday I got to bed later than I usually do so today I am not feeling on top of my game. Now days Thursdays are devoted to my blog and creating a lot of content but I don’t think I’ll get a lot of original writing done in this sleepy mode. So instead I am going to put on some coffee and spend the day editing pictures and listening to inspiring podcasts! I get loads of inspiration from Pinterest, beautiful Instagram-accounts and podcasts so this day is gonna be an inspiration day. Who know, perhaps tomorrow I’ll create the better content than ever thanks to this day of inspiration 😉

Love ♡

///

Det fina med att jobba hemifrån är att man själv kan disponera sin tid som man vill. Igår blev det rätt sent (eller senare än vanlig, kom i säng runt midnatt och vanligtvis sover jag vid 22) eftersom vi var ute och åt middag så idag känner jag mig inte riktigt på topp. Torsdag är ju numera bloggens dag men det blir inte så mycket skrivande av originaltexter när man är trött i bollen. Så istället ska jag brygga lite kaffe och redigera bilder medan jag lyssnar på inspirerande podcasts! Jag får massor av inspiration via Pinterest, fina Instagram-konton och just poddar så idag blir det en inspirationsdag. Vem vet, imorgon kanske jag skapar bättre content än nånsin tack vare den här inspirationsdagen 😉

Kram på er ♡