HABIT HACK: STAND YOUR GROUND

(Scroll down for English)

Varje tisdag delar jag med mig av en Habit Hack. Det är olika knep som jag använder mig utav både hos mig själv och med mina klienter för att underlätta förändringar i våra beteenden. I mitt jobb gäller det förstås oftast hälsa vilket involverar allt ifrån träning, sömn, kost, stress och vardagspussel. Men hacksen kan såklart tillämpas till allt möjligt.

Habit Hack: Stå på dig.

Kommer ni ihåg den där reklamen för IQ där en grupp kollegor sitter och fikar och en av kollegorna tackar nej till en kaka varpå alla andra börjar hetsa hen att äta kakan, följt av en text som säger något i stil med “Tänk om vi hetsade lika mycket om annat som vi gör om alkohol”. Inte? Kanske bara är jag då..

Hur som helst, alla som nån gång försökt förbättra sina matvanor vet att folk faktiskt visst hetsar så där mycket om kakor och allt annat onyttigt! Av någon orimlig anledning tycker folk att man har rätt att kritisera nyttiga matvanor och folk tar sig även friheten att tjata på en att äta något man inte vill. Oavsett anledningen till detta konstiga beteende så är det jobbigt. Det kanske är jobbigt att tacka nej redan från start och det är definitivt ännu jobbigare att tacka nej 15 gånger till. Vissa av oss är starkare än andra men jag vet själv att jag flera gånger gett vika antingen för att jag inte orkar med tjatet eller för att de lyckats nöta ner min självdisciplin. Ibland händer det till och med att jag äter bara för att jag vet att tjatet kommer komma och jag vill typ visa att jag inte alls är så strikt som de kanske trott. Vilket jag heller inte är men jag kanske inte var sugen på en kaka just idag! Knäppt, jag vet men nån beteendevetare kan säkert förklara varför jag gör som jag gör. Ja, ni kanske känner av hur frustrerad jag blir i den här frågan, haha.

Ofta handlar kritiken och tjatet inte om dig utan det ligger hos kritikerna själva.
– De kan känna sig dömda. Om du äter det du tycker är nyttigt så tycker du “förmodligen” att det som de äter är onyttigt.
– De kan få dåligt samvete över att de tycker att de borde göra detsamma men de inte orkar men de vet ändå och det är jobbigt att se dig göra det.
– De kan tycka att det är besvärligt att du äter annorlunda för matlagningen blir knepigare och det vore lättare för “alla” om du bara åt som “alla”.

Men Du har precis lika mycket rätt att äta såsom Du vill äta som De har rätt att äta såsom De vill äta. Som bekant kan du inte förändra andra utan du måste utgå ifrån dig själv. Om du är konsekvent kommer folk förr eller senare vänja sig vid det. Det är lättare sagt än gjort men denna veckas hack är att stå på dig så kommer tjatet till slut ta slut.

Kom ihåg att du inte är ensam utan vi är sååå många som utsätts för det här varje dag. Det blir ju lite lättare när vi vet att vi är fler 🙂

Jag hoppas att denna hack gör det lättare för dig att stå på dig och hålla fast vid dina hälsosamma vanor. Kramis!

 

Fler Habit hacks:
HABIT HACK: Wait for 15 minutes
HABIT HACK: 3 hacks to stay fit during your holiday
HABIT HACK: Keep track to stay on track 
HABIT HACK: Find your loopholes
HABIT HACK: Stressed? Take a brain brake
HABIT HACK: Get an accountability partner
HABIT HACK: Skip the boring
HABIT HACK: Out of sight, out of mind
HABIT HACK: Mind your own business

Every Tuesday I share a Habit Hack. They are tricks I use in my personal life an with my PT-clients to make it easier for us to make changes in our everyday life. In my work it mostly revolves around health, meaning exercise, nutrition, sleep and stress. But the hacks can of course be used in any aspect of your life.

Habit Hack: Stand your ground.

There was this TV-commercial in Sweden some time ago where a group of people are having a fika (google it) and one person doesn’t want a cookie and the others start to egg this person to take a cookie. Then a text pops up that says something like ”Imagen if we egged about everything as much as we do about alcohol”.

Well, anyone who has ever tried to improve their eating habits knows that people do egg that much about cookies and anything else that is preserved as unhealthy! For some unreasonable reason people think they have the right to criticize healthy eating habits and they even take the liberty to nag on you to eat something you don’t want. Regardless of the reason to this weird behavior it is very unpleasant. It’s hard enough to say no fram the start and it’s definitely hard to keep saying no 15 more times. Some of us are stronger than others but I know that at least I’ve given in just to stop the nagging or because I ran out of self-control. Sometimes I even eat stuff just avoid the nagging and to sort of proof that I don’t deprive myself of anything. Which I don’t do but maybe I didn’t want a cookie that particular day! Nuts, I know but some behavioral expert can probably explain why I do what I do. Ok, so you can probably sense how frustrated I get by this problem, haha. 

Often the criticism and nagging isn’t about you but rather about the person criticizing.
– They can feel judged. If you’re eating what you think is healthy you ”probably” think what they’re eating is unhealthy.
– They can get frustrated by the fact that they  can’t bring themselves to make the same changes you have but your presens reminds them of the fact that they should.
– They can be annoyed because it’s inconvenient that you eat different. It would be easier for them if you just ate what everyone else eats. 

But You have just as much right to eat what You want to eat as they have to eat what they want. As familiar we can’t change others but inly ourselves. So, if you’re consistent in you choose of food people will, sooner or later adjust. It is much easier said than done but this weeks hack is to just stand you ground and the nagging will eventually stop. 

Remember that you are not alone in this cause there are sooo many of us that go through this every day. I find that it is easier to manage when you know you’re not alone 🙂

I hope this hack makes it easier for you to stand your ground and stick to your healthy habits. Love!

 

More Habit hacks:
HABIT HACK: Wait for 15 minutes
HABIT HACK: 3 hacks to stay fit during your holiday
HABIT HACK: Keep track to stay on track 
HABIT HACK: Find your loopholes
HABIT HACK: Stressed? Take a brain brake
HABIT HACK: Get an accountability partner
HABIT HACK: Skip the boring
HABIT HACK: Out of sight, out of mind
HABIT HACK: Mind your own business

3 Comment

  1. Satan i gatan vad kloka ord.
    Tack!

    1. Tack för din kommentar Anneli! Ser fram emot att se hur din sminkhörna blir! 🙂 Kram

  2. David Zurita-Venegas says: Reply

    Sorry Cristina, jag känner faktiskt igen mig…… men jag försöker bättra mig!
    Kram ♡
    Papa D

Leave a Reply