HABIT HACK: HOLIDAY FOODS

julbord

(Scroll down for English)

Varje tisdag delar jag med mig av en Habit Hack. Det är olika knep som jag använder mig utav både hos mig själv och med mina klienter för att underlätta förändringar i våra beteenden. I mitt jobb gäller det förstås oftast hälsa vilket involverar allt ifrån träning, sömn, kost, stress och vardagspussel. Men hacksen kan såklart tillämpas till allt möjligt.

Habit hack: Är de små får man ta två

Julen närmar sig och det innebär att vi titt som tätt blir bjudna på adventsfika och julbord. Oftast är det av goda vänner, familj eller via jobbet så vi vill helst inte välja bort dem hur som helst och det känns oartigt att inte ta del av maten eller lussekatten.

När vi banar in nya matvanor är ju medvetenhet och disciplin A och O. Men hur bra det än är för din kropp att du ger den hälsosam mat så är det lika viktigt att kunna njuta av ett ångestfritt julfirande. Hur gör vi då för att kunna njuta av fikat, julmaten och julstämningen utan att känna att vi “förstör” allt vi jobbat för?

Veckans habit hack handlar om precis det här. Och det är faktiskt en ganska enkel lösning när man väl säger det högt.

När vi bjuder in till julmys är det oftast en buffé av godsaker och vi faller in i bufféfällan och tar alldeles för mycket mat. Sen sitter vi ofta kvar väldigt länge, eftersom det inte bara är en måltid utan även en social sammankomst, och då tar vi en andra runda. Särskilt hemma hos min familj är det inte ok att bara ta en portion. Eller “inte ok” kanske är att ta i men jag vet att mormor gärna vill att man tar två omgångar. Hon har ju lagat mat åt släkten med kärlek och vill förstås att vi ska tycka om det och ta emot så mycket som möjligt av hennes kärlek. Vilket vi gör, vare sig vi är mätta eller inte.

Mitt trick i såna här situationer är att ta en extra liten första portion. På så sätt kan jag ta en andra runda och visa att jag tyckte det var gott, få mormor att känna sig stolt och glad utan att jag behöver äta mer än jag vill. Det är en win win!

Hoppas att veckans habit hack gör din jul lite härligare.

Kram ♡

Flera Habit hacks:
HABIT HACK: Slow is smooth
HABIT HACK: Raise the bar
HABIT HACK: Stop on top
HABIT HACK: Start over smart
HABIT HACK: Handle your relapse
HABIT HACK: Treat your future self
HABIT HACK: If then-planing
HABIT HACK: Pairing

Every Tuesday I share a Habit Hack. They are tricks I use in my personal life an with my PT-clients to make it easier for us to make changes in our everyday life. In my work it mostly revolves around health, meaning exercise, nutrition, sleep and stress. But the hacks can of course be used in any aspect of your life.

Habit hack: Staying fit through the holiday foods 

Christmas is getting closer and that means we are pretty much always surrounded by sweets and we are getting invited to numerous events involving food and treats. Often we’re invited to these things by family, friends or colleagues (or clients) so we don’t want to (or can’t) skip it. And already there it might seem rude to not eat the food or at least one treat. 

When we are trying to set new eating habits it’s crucial that we stay on our toes and keep disciplined. But regardless of how good it is for your body to eat nutritious and healthy food it is just as important to be able to enjoys Christmas with our loved ones. So how do we enjoy, the treats and food and give in to the Christmas spirit without “ruining” what we’ve worked for? 

This weeks habit hack is all about this! And it’s actually a pretty simple solution when we spell it out. 

When we get invited to these Christmas events there is often a buffé of goodies and since we’re only human we tend to fall into the buffé trap and fill our plates with way too much food. Then we often have a longer sitting then usual, since it’s not just a meal but a social thing, so we take a second plate. Specially with my family it’s almost rude not to take seconds. Maybe “rude” is a little bit too harsh but I am well aware that a second serving is very much appreciated at nanas. She cooks with love and obviously wants us to receive (eat) as much as possible from her loving treats. Which we do, regardless of weather we’re full or not. 

My trick here is to take an extra small first serving. This way I can take a second round, show that I loved the food, get nana to feel proud and happy without having to eat more then I want or should. It’s a win win! 

I hope this habit hack makes your Christmas a little bit easier. 

 

More Habit hacks:
HABIT HACK: Slow is smooth
HABIT HACK: Raise the bar
HABIT HACK: Stop on top
HABIT HACK: Start over smart
HABIT HACK: Handle your relapse
HABIT HACK: Treat your future self
HABIT HACK: If then-planing
HABIT HACK: Pairing

 

1 Comment

  1. 🙂
    Smart ju!
    Det har jag inte märkt, att du har börjat köra med en “smart” och mindre första portion!
    Smaklig måltid!
    Kram,
    Papa D

Leave a Reply