HABIT HACK: BE FREE

cristina castillo

(Scroll down for English)

Varje tisdag delar jag med mig av en Habit Hack. Det är olika knep som jag använder mig utav både hos mig själv och med mina klienter för att underlätta förändringar i våra beteenden. I mitt jobb gäller det förstås oftast hälsa vilket involverar allt ifrån träning, sömn, kost, stress och vardagspussel. Men hacksen kan såklart tillämpas till allt möjligt.

Habit hack: Befria dig själv från dina laster.

Har ni också försökt sluta med någonting bara för att mötas av din inre djävul som helt plötsligt BARA vill ha just det du nyss bestämt dig för att sluta med? Fattar man ens vad jag menar med den meningen? Ett exempel: Förut hade jag en ovana att äta yogurtdoppade cashewnötter (mm, naturgodis det är ju typ hälsosamt – eller inte) på vägen hem från jobbet. När jag väl märkte att det här förekom i stort sett varenda dag bestämde jag mig för att förbjuda dem helt. Kan jag inte äta det i lagom mängd så får jag vara utan! Helt plötsligt kan jag seriöst inte tänka på något annat än dessa små vita sockerdoppade nötter. Men bara idag, jag är ju faktiskt trött. Bara idag, jag har ju faktiskt inte ätit på två dagar. Bara idag, min lunch var faktiskt lite för lite. Voila, det var sockernötter till förmiddagsmellis, efter lunch och på vägen hem.

Det kanske bara är jag som revoltar såhär mot mig själv men ifall att det finns någon där ute som lider av samma OCD-beteende så har jag en lösning:

Istället för att förbjuda yoghurtdoppade cashewnötter så befria dig från dom!

Numera ser jag mig som fri från nötternafri från kött och fri från vardagsgodiset. Det är betydligt mycket lättare för mig att avstå från mina laster bara genom att omformulera det. Som att jag lyckats slå mig fri helt enkelt och det är mycket roligare att vara fri än att vara förbjuden, eller hur?

Jag hoppas att veckans hack hjälper er att bli fria från era laster.

Puss & kram ♡

Flera Habit hacks:
HABIT HACK: Slow is smooth
HABIT HACK: Raise the bar
HABIT HACK: Stop on top

Every Tuesday I share a Habit Hack. They are tricks I use in my personal life an with my PT-clients to make it easier for us to make changes in our everyday life. In my work it mostly revolves around health, meaning exercise, nutrition, sleep and stress. But the hacks can of course be used in any aspect of your life.

Habit hack: Be free.

Have you also tried to stop with something just to have your inner demons remind you of how much you need that specific thing? Is that sentence even readable? (Is readable even a word?) For example: I used to have a habit of buying yogurt dipped cashews on my was home from work. When I noticed that this was happening every single day I decided to forbid them all together. If I can’t eat them with modification then I can’t eat them at all! All of a sudden I was seriously thinking of those sugar drenched nuts all the time. And making excuses to why I could have them. “Just today, it’s been such a long day” or “But I’ve been so good now for two days, I deserve a break” and so on.

Maybe it’s just me who rebels against my own rules like this but if there’s someone else out there with the same OCD-like behavior, here is the solution:

Instead of forbidding them, free yourself from them!

Now I consider myself free from the nuts, free from meat, free from workday-candy. It’s so much easier to abstain from something just by reframing it. It’s as if I freed myself from it. And it’s much more fun to be free then to be forbidden, right?

I hope this weeks hack helps free you from your burdens.

Lots of love ♡

More Habit hacks:
HABIT HACK: Slow is smooth
HABIT HACK: Raise the bar
HABIT HACK: Stop on top

 

8 Comment

  1. Men OMG, det här är typ det bästa tipset jag någon sin läst?? SÅ BRA! Wow, jag ska också säga att jeg befriar mig från saker – hur kan man inte ha tänkt på det själv innan? Strålande tips – tusen tack!! 🙌🏼💛

    1. Åh vad roligt att du tycker om det! 😀 Ja men vissa grejer är så självklara när man hör dom från nån annan att man ba suckar, haha. Tack för din kommentar! Värmer i mitt lilla hälsohjärta <3 Kramis

  2. Så smart!!!
    Sånna tankar har jag om smågodis… nu finns ju inte smågodis här där vi bor så jag har inget val än att inte äta det. Men har jag något annat jag behöver sluta med, så ska jag befria mig, inte förbjuda… !!

    kram kram

    1. Inget smågodis? Var bor du? Ja då känner man sig liksom in charge! Tack för din kommentar sötis 🙂 Kramis

  3. Jättebra tips Cristina!
    Budskapet kan vara bra, men om det levereras på rätt sätt, så blir det ju ännu bättre och tas emot på rätt sätt! Och detta är ett budskap till en själv! 🙂
    Kram,
    Papa D

    1. Precis! Det ger en känsla av självkontroll snarare än att man hamnar i underläge 🙂 <3

  4. Låt säga att vi flyttar på ordningen: Plötsligt läser vi en helt annan scen.

    1. True story! 🙂 <3

Leave a Reply